La Fira de Bolonya és considerada la més important del món en Literatura Infantil i Juvenil. Perquè ens fem una idea, el certamen, que té una trajectòria de més de 50 anys, i s’està celebrant entre el 3 i el 6 d’abril, compta amb més de 1.200 expositors de 75 països i 26.000 professionals del sector. En l’edició de l’any passat s’hi van vendre més de 15.000 títols i va rebre prop de 60.000 visitants.

Una cita històrica per al llibre en català

IMG_0942Per al sector editorial català, l’edició 2017 serà inoblidable. I és que la Llengua Catalana ha estat la Convidada d’Honor. Un fet històric tal i com va remarcar el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, en l’acte d’inauguració de dilluns, en recordar que “és el primer cop a la història que la llengua d’un país sense estat és reconeguda amb tal honor“. És per això que el desplegament del sector editorial català (i també el del balear i valencià) està sent impressionant aquests dies. I és que sota el lema “Sharing a future: Books in Catalan“, i la coordinació de l’Institut Ramon Llull, s’han organitzat no nomès estands individuals i col·lectius, sinó actuvitats de tota mena amb presència d’escriptors, il·lustradors, traductors, editors, agents literaris, periodistes… mai abans s’havia parlat tant català a Bolonya, la bella capital de la regió italiana d’Emillia-Romagna, de poc més de 375.000 habitants.

Perquè ens fem una idea de com s’ha bolcat el sector en aquesta fira, només cal donar algunes dades:

• Que publiquin llibres de temàtica infantil i juvenil i que siguin membres del Gremi d’Editors de Catalunya o de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana en tenim registrades 101 editorials.
  • A la Fira de Bolonya participaran amb estand propi o al col·lectiu de la Federación de Gremios de Editores de España un total de 12 editorials.
  • Dins de l’estand col·lectiu institucional D-22, participaran un total de 42 editorials; de les quals 5 de Balears, 4 de València i 2 d’Andorra, a més d’institucions com la Generalitat de Catalunya, el Govern Balear, La Generalitat Valenciana.

IMG_0945La importància és tal que el sector editorial català està essent acompanyat per les primeres autoritats polítiques del país. A la jornada inaugural de dilluns hi van participar el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, el conseller de Cultura, Santi Vila, i el d’Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència, Raül Romeva, a més del delegat del Govern de la Generalitat a Itàlia, Luca Bellizzi. Per part del Govern de les Illes Balears, a més, hi va assistir el conseller  d’Educació i Universitats, Martí March.

Els 4 eixos de la presència catalana

• Exposició a la Fira “Sharing a future”: A l’espai central del recinte firal s’hi exposaran els treballs de 42 il·lustradors seleccionats per la comissària Paula Jarrin. L’exposició, dissenyada per l’arquitecta Clara Solà-Morales, s’ha concebut com una gran llibreria que sigui també un espai de repòs al bell mig de la fira.
  • Activitats a la Fira: El programa d’activitats professionals a la Fira se centra en els quatre cafès que acolliran diverses converses i presentacions entre escriptors, il·lustradors, traductors i el sector digital. Per poder presentar un programa d’activitats més complet, també hi haurà activitat en altres espais del recinte firal.Puigdemont Fira Bolonya © Massimiliano Martinelli
  • Exposició a la ciutat “Vet aquí una vegada“: Al claustre de l’Archigimnasio s’hi podran veure treballs dels il·lustradors i les il·lustradores que han obert camí i que compten amb una trajectòria ja ben consolidada. L’exposició també ha estat comissariada per Paula Jarrin i dissenyada per Clara Solà-Morales.
  • Activitats a la ciutat: Com a convidat d’honor, Catalunya i Balears tindran també presència per tota la ciutat. El Palazzo Isolani, l’Archiginnasio, la Biblioteca Salaborsa, el Teatre Testoni Raggazzi La Baracca, la Cineteca, Universitat Alma Mater i al Palazzo d’Accursio acolliran diverses activitats.

Coordinació de l’Institut Ramon Llull

La presència de Catalunya i les Illes Balears a Bolonya es fa sota paraigües de l’Institut Ramon Llull i amb el lema “Sharing a Future: Books in Catalan”. L’Institut Ramon Llull ha programat una seixantena d’activitats i dues exposicions, comissariades per la llibretera Paula Jarrin i dissenyades per l’arquitecta Clara Solà-Morales. A l’espai central de la fira s’hi pot veure l’exposició “Sharing a future”, que mostra els treballs de 42 il·lustradors de la nova fornada dels territoris de parla catalana. S’ha fet també una segona exposició que, sota el títol “Vet aquí una vegada…”, agrupa 17 il·lustradors que han obert camí i que compten amb una trajectòria ja consolidada.

El programa literari se centra en converses i presentacions que escriptors, il·lustradors, traductors i sector editorial faran en quatre cafès de la ciutat, a banda de les activitats que s’han programat també en altres espais del recinte firal.

Fotogaleria

A continuació podeu veure algunes de les fotos dels primers dies de la Fira a Bolonya.