La nit del vespre d’ahir dilluns 19 de desembre, va ser una nit de premis, d’agraïments i de reconeixement a les persones que estimen els llibres. La 31a Nit de l’Edició, enguany celebrada a la Filmoteca de Catalunya i organitzada pel Gremi d’Editors de Catalunya, s’ha convertit en un punt de trobada anual de tot el món editorial en el que es lliuren una sèrie de reconeixements a persones i editorials que han destacat per la seva contribució a la difusió del món del llibre.

photocallAmb un auditori ple de gom a gom, de persones vinculades al món de la cultura en general i del llibre en particular, l’acte va comptar amb la presència del conseller de cultura de la Generalitat, Santi Vila; el tinent d’alcalde, Jaume Collboni; el director general de Industrias Culturales y del Libro del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, D. José Pascual Marco; el president de la Federación de Gremios de Editores de España, Daniel Fernández;  i de la presidenta de Cedro, Carme Riera.

La Nit, la segona de Patrici Tixis com a president del Gremi, va ser escenari del lliurament del Premi Atlàntida a la directora de cinema i guionista Isabel Coixet; el Memorial Fernando Lara a Aniol Rafel d’Edicions del Periscopi; i el Premi de Traducció Àngel Crespo a Celia Filipetto.

Durant la vetllada, també es va fer reconeixement especial a l’Editorial Blume, pels seus 50 anys d’activitat editorial continuada; i a Larousse Editorial, M. Moleiro Editor i Tritó Edicions pel seu 25è aniversari.

Premi Atlàntida a la directora i guionista Isabel Coixet

Isabel Coixet, Premi Atlàntida 2016

En el decurs de l’acte, el Gremi d’Editors va distingir la directora de cinema i guionista Isabel Coixet amb el Premi Atlàntida 2016, guardó que la institució atorga anualment a una personalitat de reconegut prestigi que s’hagi destacat per la seva contribució al foment de la lectura i del món del llibre i també pel seu compromís en la defensa del valor de la cultura i de la propietat intel·lectual.

Durant el seu parlament, Isabel Coixet va fer un regal al públic: un fragment en exclusiva del seu nou film The Bookshop, adaptació de la novel·la homònima de la guanyadora del Premi Booker el 1979 Penélope Fitzgerald, i que a Espanya ha editat Impedimenta sota el títol de ‘La Llibreria’. Narra la història d’una dona que el 1959, en un petit poble d’Anglaterra, decideix obrir una llibreria, enfrontant-se a una implacable oposició local, la qual cosa convertirà l’assumpte en un camp de mines polític.

“Els premis que tenen a veure amb la literatura em fan molta més il·lusió que els de cinema. Des que tinc quatre anys, la cosa que més m’agrada del món és llegir, compartir llibres amb la gent, regalar, recomanar.
Sempre penso que l’únic gran pla que no oblidaré mai és estar en un sofà descobrint un llibre i aventurant-me en la vida d’algú, en un altre univers” – afegia la guardonada en una entrevista, moments després de la cloenda de l’acte.

Des de la primera convocatòria, l’any 1986, el Premi Atlàntida ha recaigut en personalitats de gran rellevància com Václav Havel, Jacques Santer, Viviane Reding, Fabià Estapé, José Manuel Blecua, Javier Solana, Jordi Savall, Joan Manuel Serrat o Jaume Plensa, entre d’altres.

El jurat del Premi Atlàntida, que consta de 18 membres, està format per Patrici Tixis, president del Gremi d’Editors de Catalunya i president del jurat, Alexandre Amat (Profit), Ignasi Aragay (Diari Ara), Montserrat Ayats (Eumo), Lluís Bassets (El País), David Castillo (El Punt Avui), Sergi Dòria (ABC), Daniel Fernández (Edhasa), Jorge Herralde (Anagrama), Claudio López (Penguin Random House), Francisco Marhuenda (La Razón), Idoia Moll (Alba), Carles Revés (Planeta), Álex Sàlmon (El Mundo), Luis Solano (Libros del Asteroide), Iosu de la Torre (El Periódico de Catalunya), Roman de Vicente (Ediciones B) i Sergio Vila-Sanjuán (La Vanguardia).

Memorial Fernando Lara a l’editor Aniol Rafel, d’Edicions del Periscopi

Aniol Rafel, d'Edicions El Periscopi, guardonat amb el 22è Memorial Fernando Lara

Aniol Rafel, d’Edicions El Periscopi, guardonat amb el Memorial Fernando Lara

Així mateix, la Cambra del Llibre de Catalunya, institució integrada pels editors, llibreters, distribuïdors i indústria gràfica de Catalunya, ha atorgat el 22è Memorial Fernando Lara a Aniol Rafel d’Edicions del Periscopi, editorial independent, jove i valenta que publica bona literatura en català des de 2012.

El Memorial Fernando Lara guardona anualment la tasca d’un jove emprenedor en el món editorial i amb aquestes paraules ho agraïa el guardonat, Aniol Rafel: “Per tot plegat. Pels llibres, per ser-hi sempre. Gràcies i visca la literatura”.

Premi de Traducció Ángel Crespo a Celia Filipetto

D’altra banda, l’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya i el Gremi d’Editors de Catalunya, per tal d’honorar la figura del gran traductor, poeta i humanista Ángel Crespo i tenint present que una gran proporció de les traduccions al castellà s’editen a Catalunya, han lliurat el XIX Premi de Traducció Ángel Crespo a Celia Filippeto per la seva traducció de l’italià de l’obra «La niña perdida» d’Elena Ferrante, publicada per l’Editorial Lumen.

La Nit de l’Edició, en imatges

Amb el suport de:

efe_negro150p