Liber2016Del 12 al 14 d’octubre, Liber torna a obrir la Zona Digital, un espai que acull diferents productes i serveis tecnològics relacionats amb l’edició, distribució i comercialització del llibre digital, que enguany es complementarà amb la nova Zona Apps. En l’oferta concreta d’aquestes àrees es podrà trobar des de software de gestió editorial i metadades fins a plataformes per exportar llibres electrònics arreu; passant per solucions antipirateria, ebooks i audiollibres en forma de targeta o apps que ofereixen a l’usuari experiències literàries interactives.

La Zona Digital

La Zona Digital i la Zona Apps serà un punt de trobada perquè el sector del llibre pugui intercanviar experiències i conèixer tendències en innovació, formació i nous models de negocis portats a terme a l’entorn digital, ja que s’hi portarà a terme un programa de presentacions d’eines i solucions desenvolupades per gairebé una vintena d’empreses i entitats. Amazon, Onixsuite, Seebook, Bookwire, Red Points, AGC Editoriales y Desarrollos Actuales, Globalbook, Podiprint, el Centro Español de Derechos Reprográficos (CEDRO), la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Ulzama, Cubus Games, Sami Apps, IClassics Collection i la Associació d’Editors del País Valencià que aporta una mostra de start-ups disruptives en l’àmbit editorial (Drawfolio, No Spoon Tech Lab, Itbook, Poetica 2.0), són algunes de les empreses que hi seran presents en aquestes zones.

El president de Liber i de la Federació de Gremis d’Editors d’Espanya (FGEE), Daniel Fernández, destaca que ambdues zones “faciliten als professionals que visitin el saló el contacte directe amb continguts, idees, experts i tecnologies que responguin a les necessitats i reptes que plantegin els productes i serveis digitals i mostrin l’interès del sector per aplicar les tecnologies més modernes al món del llibre, apropant-nos als lectors amb independència del suport en què llegeixin”.

Programa d’activitats

El programa d’activitats de la Zona Digital inclourà una vintena de ponències impartides pels professionals de les empreses participants i altres experts del sector. Així, el director de Amazon Libros España, Álvaro Prieto, explicarà a petites i mitjanes editorials i a editors individuals com començar a treballar amb Amazon i el seu programa d’impressió sota demanda. Per la seva banda, la cap de Desenvolupament de Negoci de CEDRO, Laura Ceballos, parlarà de la comercialització de llicències per a les còpies de llibres, revistes i diaris com a nova via d’ingressos per al sector. També s’abordarà en clau digital la formació de l’editor de la mà de la directora del Màster d’Edició digital de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Teresa Iribarren.

Productes i serveis

Quant a productes i serveis, es presentarà Onixsuite, plataforma nord-americana per a una eficaç gestió de les metadades que assegurin la visibilitat i la venda de llibres digitals. Mentre, Seebook desvetllarà com vendre audiollibres –un format que està experimentant un creixement espectacular a l’exterior– a través de les llibreries, i Bookwire donarà a conèixer els llibres digitals que més es venen per països. Per la seva banda, Red Points es centrarà en les noves formes de pirateria al sector editorial i com combatre-les amb tecnologia i AGC Editoriales y Desarrollos Actuales en un software de gestió com a solució integral per a editorials, distribuidores i llibreries.
Globalbook, plataforma amb informació a temps real sobre vendes, distribució, stocks, catàleg i aprovisionament, explicarà a les llibreries com aprofitar aquestes dades i serveis. Finalment, la impressió i distribució sota comanda estarà representada a través de Podiprint i Ulzama Digital.
A l’apartat d’apps, Cubus Games presentarà la ponència “Entre el Llibre i el Videojoc. Noves experiències lectores”; Sami Apps diferents aplicacions que ajuden al desenvolupament i aprenentatge dels nens durant la primera infància; i IClassics Collection, una biblioteca de clàssics interactius, amb un enfoc innovador en formato i estètica.

La edició digital creix un 10,6%

Segons la FGEE, la facturació del llibre digital a España el 2015 es va incrementar un 4,9%, assolint els 115,44 milions d’euros. Aquesta xifra representa el 5,1% de la facturació total del sector editorial. Por la seva banda, el 2015 el nombre de títols editats en format digital va augmentar un 10,6% fins els 44.209 i l’oferta de títols digitals a la venda va ser de 170.726, un 1,7% més que el 2014. El preu mig es va reduir un 7,1%, fins els 9,1 euros per exemplar.
De mentre, per connectar amb lectors consumidors de continguts digitals, la indústria editorial pot trobar a les apps el seu millor aliat. Amb un llarg recorregut per endavant, els llibres en format app permeten una forma interactiva d’explicar històries adaptada als dispositius mòbils i que té un amplio nínxol de mercat en l’edició infantil i educativa.

Sobre Liber

Liber és una de les cites de referència per a l’edició en espanyol. Se celebra anualment de forma alterna entre Madrid i Barcelona i està promoguda per la Federació de Gremis d’Editors d’Espanya (FGEE).
En la seva propera edició –que tindrà lloc del 12 al 14 d’octubre al Pavelló 1 del recinte de Gran Via de Fira de Barcelona– hi haurà una representació de 300 expositors que mostraran les darreres novetats publicades. A més de la Zona Digital i la Zona Apps amb les innovacions tecnològiques al voltant del món del llibre, Liber inclourà altres espais: La Zona de l’Autor amb serveis i eines d’autoedició per a escriptors independents, Liber Micro on participen petites editorials, i l’espai Graphispag amb exemples d’aplicacions d’impressió innovadores i personalitzades per al sector editorial. La feria inclou, així mateix un ampli programa de jornades professionals per debatre i reflexionar sobre l’actualitat sectorial, així com el lliurament dels seus Premis.