María Quiles, publicat a Vogue
Les recomanacions de títols abundants en BookTok i dan lloc a rakings amb cada vegada més visibilitat fins a convertir-se en una secció present en algunes llibreries.
Es oficial, el “TikTok me hizo comprarlo” ha llegado al terreno literario. No hi ha més que adentrar-se al món de BookTok i toparse amb centenars de recomanacions que, moltes vegades, es repeteixen i tot el món sembla parlar de ellas. En un primer scroll trobem llibres com Los siete maridos d’Evelyn Hugo, de Taylor Jenkins Reid; Tot lo que sé sobre el amor, de Dolly Alderton; cualquiera de los firmados por Elísabet Benavent; o la que probablement és la saga més popular d’aquesta red social en aquest instant preciso, Alas de sangre, de Rebecca Yarros. Tots aquests llibres virals de TikTok estan contagiant la lectura a una generació que semblava haver perdut aquest hàbit. Es més, algunes llibreries han començat a adaptar-se a aquesta tendència i ofereixen un espai específic en els seus estanteries per facilitar la recerca d’aquest llibre que s’han vist al top de recomanacions del seu booktoker favorit.
El fenomen de BookTok
El món de BookTok, encara que nació en plena pandèmia, ha guanyat terreny i els seus prescriptors han augmentat considerablement en aquests últims anys. De fet, el fenomen porta present diverses edicions a la Fira del Libro de Madrid i son moltes les editorials que compten amb el seu propi perfil a la plataforma, com Planeta o Penguin Random House. El hashtag per trobar aquest tipus de contingut, #BookTok, acumula més de 45 milions de publicacions. Reviews, rankings, rutinas e inclús els Get Ready With Me s’han adaptat al món literari, convertint l’experiència de la lectura en alguna cosa que va més allá de l’acte de lectura.
Els booktokers –el terme per referenciar aquests creadors de continguts especialitzats en el món literari presents en aquesta xarxa social– emergeixen com una veu per escoltar dins d’aquesta xarxa social abans d’iniciar la lectura d’un llibre i els qui estan darrere que molts d’aquests títols es cataloguin ara com a “fenòmens de TikTok”. Els seguidors que acumulen ho confirmen: perfils com els de @ir_zu i @maryam.and.books ja compten gairebé dos milions. Com elles, hi ha una infinitat de comptes, grans tant emergents, que propaguen la seva passió per la lectura.
Sense anar gaire lluny, el llibre més descarregat d’Amazon aquest primer mes del 2025, Som Violetes, de Marta Galisteo Gómez, té el seu propi espai a TikTok. Una simple cerca del títol dins aquesta xarxa social ens presenta múltiples vídeos de booktokers oferint la seva ressenya sobre el llibre. I és que BookTok també és darrere del fenomen de Colleen Hover. Un boom afavorit per les recomanacions d?adolescents nord-americans completament meravellades amb la història de Romper el cercle fins al punt d?haver arribat a convertir-se en una pel·lícula taquillera (amb polèmica inclosa). Altres de les recomanacions més populars són: Magnolia Parks, de Jessa Hastings; Els habitants de l’aire, una saga de Holly Black; o Res d’això no és veritat, de Lisa Jewell. Però només cal submergir-se a la secció de BookTok de La Casa del Llibre per descobrir la llarga llista de títols més aclamats en aquesta app.
Les llums i ombres de BookTok
BookTok podria considerar-se ja en una mena de club de lectura, però adaptat a l’era digital. Influencers i creadors de contingut donen veu a títols i creen un espai on no només recomanar, sinó un lloc per compartir opinions, gustos i iniciar debats al voltant de la lectura. Tot i això, cal tenir en compte el rang d’edat més comú dins d’aquesta aplicació: la Generació Z. Segons les dades recollides per Datareportal, el 2023 el 71% dels usuaris de TikTok tenien de 24 a 34 anys. Això explica que la majoria de llibres popularitzats en aquesta xarxa social pertanyin al gènere de la literatura juvenil.