Todd Feathers
L’editorial més gran del món no vol que les seves obres amb dret d’autor es facin servir per entrenar models d’IA.
Marcant una postura ferma contra l’ús sense llicència de les obres dels seus autors per part de les companyies tecnològiques, el gegant editorial Penguin Random House canviarà el llenguatge de totes les pàgines amb drets d’autor als seus llibres prohibint expressament que es facin servir per entrenar sistemes d’intel·ligència artificial, segons informa The BookSeller.
Així, Penguin es desmarca d’altres grans editorials, com les acadèmiques Taylor & Francis, Wiley, i Oxford University Press, que van acordar llicenciar les carteres d’obres a les companyies d’IA.
Matthew Sage, expert en IA i drets d’autor de la Facultat de Lleis de la Universitat Emory, va dir que el nou missatge de Penguin Random House sembla estar dirigit al mercat de la Unió Europea però podria tenir impacte també en la manera com usin la seva material les companyies dIA a EUA Sota la llei de la UE, qui té drets dautor pot escollir no permetre que les seves obres serveixin com a mines de dades. Si bé aquest dret no està resguardat a la llei nord-americana, els desenvolupadors més grans d’IA en general no usen contingut que tingui propietari ni que estigui exclòs per fitxers robot.txt als llocs web. “Un pensaria que no hi ha raó per no respectar aquesta mena de decisió d’impedir l’accés [que Penguin Random House inclou als seus llibres] sempre que sigui senyal que puguin processar a escala”, va dir Sag.
Amb els llibres no es pot!
Desenes d’autors i empreses de mitjans han presentat demandes als EUA contra Google, Meta, Microsoft, OpenAI i altres desenvolupadors d’IA, acusant-los de violar la llei en entrenar grans models de llenguatge amb obres sota drets d’autor. Les companyies tecnològiques diuen que actuen sota la doctrina de lús just, que permet lús sense llicència de material sota drets dautor en determinades circumstàncies, com per exemple si es transforma substancialment el contingut original o si es fa servir per crítica, informació de notícies o educació.
Article publicat a Gizmodo, clica aquí per llegir l’article sencer