Intervenció de Daniel Fernández, president de la FGEE, en la inauguració de la 42ª edició de la Fira Internacional del Llibre, Liber

El president del Federació de Gremis d’Editors d’Espanya (FGEE), Daniel Fernández, ha assenyalat, en el transcurs de la inauguració de la Fira Internacional del Llibre, Liber 2024, que el sector editorial, que al llarg de la història ha sabut adaptar-se als múltiples canvis tecnològics que s’han produït, “sabrà conviure amb la intel·ligència artificial i, fins i tot, reforçar-se amb el seu ús sempre que aquesta es reguli adequadament”, especialment pel que fa a la propietat intel·lectual.

Durant la seva intervenció, ha apuntat que les paraules no són neutrals: “Anomenem Intel·ligència Artificial a alguna cosa a la qual hauríem d’anomenar bases de dades generatives, perquè la intel·ligència és un tret humà. Però la Intel·ligència Artificial no podrà igualar mai a la creativitat de l’home”. Malgrat això, ha reconegut que l’adaptació a l’ús d’aquesta nova tecnologia constitueix un repte per al sector. “Som conscients dels reptes que se’ns presenten i, com ja va succeir en el passat, estem preparats per a abordar-los, també en altres qüestions com la sostenibilitat o l’accessibilitat”.

Daniel Fernández ha recordat que el sector del llibre s’ha consolidat com la indústria cultural més important de les que tenim a Espanya, “mantenim una senda de creixement constant en els darrers anys per damunt del 5% anual, un increment que és transversal, en tant que és comú a tots els subsegments del llibre, amb una creixent aportació del llibre infantil i juvenil”.

Per al president de la FGEE, un aspecte rellevant d’aquesta bona situació es troba en la importància que les empreses editorials han concedit a la seva presència a l’exterior. “Els nostres editors han demostrat al llarg dels anys la seva preparació per assolir i conquerir els mercats internacionals. Avui, a més de les xifres d’exportació que suposen més de 300 milions d’euros anuals, comptem amb més de 200 cases editorials a l’exterior que sumen entre 1.200 i 1.500 milions d’euros de facturació. Si al llarg del temps hem sabut aprofitar l’avantatge de comptar amb un idioma compartit a Iberoamèrica, també ho estem fent amb l’interès per les nostres diferents llengües i pels nostres autors en nous mercats”, ha remarcat.

Liber com a plataforma d’ exportació

Daniel Fernández ha volgut destacar, a més, en la seva intervenció l’important paper que desenvolupa Liber en aquest procés d’internacionalització de la indústria editorial espanyola. “Al llarg d’aquestes 42 edicions s’ha consolidat com una de les trobades editorials més importants de l’any i una de les nostres palanques per a l’exportació de llibres en les llengües espanyoles, aproximadament el 33 % de les a l’exterior es negocien a Liber. Però, a més, la Fira és un punt de trobada amb compradors, prescriptors, editors i expositors de cada vegada més països”.

Crida a autoritats i responsables polítics

El president de la FGEE ha aprofitat la seva intervenció per fer una crida a les autoritats i responsables polítics. “Volem agrair-los que comparteixin amb nosaltres aquesta gran festa del llibre i els demanem rodalia, suport, complicitat i comprensió. Els editors som actors principals del món del llibre i, per tant, promotors, garants i protagonistes imprescindibles a l’hora de fer valer i assegurar el dret a la lectura de tots i totes. Treballem junts en el foment de la lectura i en la promoció del llibre en les llengües espanyola i dels seus autors. Cadascú des del nostre lloc, des dels nostres diferents objectius, però també amb el convenciment compartit que el llibre és una de les eines essencials i imprescindibles en la defensa, la promoció i la transmissió de la cultura”, ha conclòs.

Organitzada per Fira de Barcelona i promoguda per la Federació de Gremis d’Editors d’Espanya (FGEE), Liber presenta una variada oferta de novetats i fons bibliogràfics produïts a Espanya: des dels grans grups, a la petita i mitjana edició, passant per l’edició independent, la cientificotècnica i acadèmica, o la més especialitzada en àmbits com el llibre religiós, llibre didàctic, educatiu o la literatura infantil i juvenil, entre d’ altres.

Liber romandrà obert des de demà dimarts, dia 1, fins el proper dijous, dia 3 d’octubre, al Pavelló 2 del recinte de Gran Via de Fira de Barcelona.