Raúl Alonso
La computació espacial, que fusiona el món digital amb el nostre espai físic, està a punt per revolucionar la indústria editorial i canviar la nostra concepció del que és un llibre.
Recordo Manolo Escobar amb unes ulleres 3D perseguint unes dones de carn i ossos disfressades d’indígenes. Ho vaig veure amb estupefacció quan era uns anys més jove en un d’aquells programes de càmera oculta famosos que es projectaven el dia dels Sants Innocents a la televisió autonòmica andalusa. Li van fer creure a la nostra glòria nacional que tot allò que veuria amb aquestes ulleres era irreal, que era una simulació feta per ordinador, i en realitat no ho era…
Quan vaig veure semblant broma de mal gust ia l’elegant Sr. Escobar ficat en aquella trampa, el primer que vaig pensar és: “això mai em passarà a mi”, de manera que en aquell moment vaig prendre la decisió contundent que mai a la meva vida em posaria unes ulleres d’aquesta mena. Però els anys passen, i el que llavors no era més que una mena d’utopia futurista, fa uns mesos es va tornar realitat amb la presentació de les Apple Vision i la computació espacial.
Imaginin amb mi per un moment: estic al meu estudi, envoltat de prestatgeries plenes de llibres. Col·loco unes ulleres a la cara i, de sobte, els llibres cobren vida. Les paraules suren a l’aire, les il·lustracions s’expandeixen en tres dimensions, i puc interactuar amb la narrativa de formes que abans només podia somiar.
Aquesta no és una escena de ciència ficció; és el futur imminent de la lectura. Com va assenyalar Arthur C. Clarke a la coneguda com la seva tercera llei: “Qualsevol tecnologia prou avançada és indistingible de la màgia” (Clarke, Els secrets del futur, segona edició revisada de 1973). I és precisament aquesta màgia la que està a punt de transformar la nostra experiència de lectura en formes que tot just comencem a entreveure.
La computació espacial fa referència a tecnologies que permeten la interacció amb dades i sistemes digitals en un espai físic tridimensional. Inclou la realitat augmentada (AR), la realitat virtual (VR), la realitat mixta (MR) i altres sistemes immersius. Aquestes tecnologies canvien com interactuem amb el món digital i tenen el potencial de ser una de les formes dominants d’interacció en el futur, impulsades per l’augment en l’ús de dispositius AR i VR.
Empreses com Apple, Microsoft, Meta (anteriorment Facebook) i Google estan invertint fortament en el desenvolupament de maquinari i programari. Grans avenços en processament gràfic, sensors i la intel·ligència artificial estan fent que les experiències d’AR i VR siguin més immersives i accessibles i sobretot el desenvolupament d’ulleres i lents més lleugers, compactes i còmodes.
Article publicat a El Español, clica aquí per llegir l’article sencer