Les vendes del sector van caure al voltant d’un 30% al gener. Mentre les publicacions es tornen cada cop més inaccessibles: un salari mínim del país sud-americà en compra 13 i un d’Espanya, 63.

Hi ha lectors argentins que tornen aquests dies a les obres que ja tenen a les seves biblioteques; altres que opten per comprar llibres usats; alguns han demanat prestat; n’hi ha que escullen descarregar la versió digital pirata. Però molts han deixat de comprar exemplars nous a les llibreries, on les vendes van caure al voltant d’un 30% al gener, segons diferents actors del sector que calculen per al febrer una caiguda encara més pronunciada. La crisi econòmica a l’Argentina, que avui és el país amb la inflació més alta, va buidar les butxaques dels ciutadans i comprar llibres resulta cada cop més inaccessible: un salari mínim del país sud-americà compra 13 publicacions mentre que una d’Espanya n’adquireix 63.

Gustavo López, editor a Ediciones Lux, ha deixat ell mateix de comprar obres de poesia, novel·les, assajos… “Nosaltres també som lectors i sabem què costa un llibre. Tot i que és un objecte de gran necessitat, les butxaques no estan en condicions de pagar el cost que té un llibre avui”. López, que dirigeix ​​una editorial petita, nascuda a la dècada dels noranta a la ciutat de Badia Blanca, al sud de la província de Buenos Aires, explica que “els últims mesos han estat pèssims” per al sector: “Les vendes van caure de manera tremenda i els costos de producció dels llibres es van multiplicar. A l’última fira on vam ser, Edita, normalment venem 200 llibres i aquesta vegada no arribem a 60″.

La Cambra Argentina del Llibre (CAL) calcula que la caiguda en les vendes de llibres al gener va ser “prop al 30%”, segons explica Juan Manuel Pampín, president de la cambra i d’Ediciones Corregidor. “Es va accentuant encara més la caiguda”, avança Pampín abans de la publicació de l’informe anual del sector, que sondeja llibreries i editorials de l’Argentina. L’editor transmet la “preocupació” generalitzada entre els seus col·legues: “La nostra indústria ve en tercer o quart terme després del pagament del menjar, els serveis, els lloguers, la vestimenta… Ens trobarem en una situació complexa”.

A la llibreria Cúspide, per exemple, una de les grans cadenes del país, les vendes van créixer el 2023, però van caure un 18% al gener respecte de l’any anterior. Per trobar una caiguda similar cal anar a l’octubre del 2020, durant la pandèmia de covid-19, indica Alejandro Costa, gerent de Vendes de l’empresa. A llibreries més petites, com Céspedes, de Buenos Aires, la caiguda interanual va ser del 30% el primer mes de l’any i la seva propietària, l’escriptora Cecilia Fanti, calcula que serà de 45% al ​​febrer. “El consum minorista està en picada perquè és part del pla dʻajust [del Govern] i no semblen tenir el mínim interès en polítiques vinculades amb la cultura i les indústries culturals”, apunta la llibrera.

Article publicat a El País, clica aquí per accedir-hi