Els últims dos anys i davant la crisi d’Entredos, una cinquantena d’editorials catalanes han buscat empreses de fora per enviar els seus títols a les llibreries catalanes

El projecte d’establir a Catalunya un gran sistema de distribució de llibres a les llibreries no ha funcionat. Entredos Logistics, creat el desembre del 2021 per donar servei a 200 segells i 2.500 llibreries, se n’ha anat en orris per una catastròfica gestió que ha portat una cinquantena d’editorials catalanes a buscar alternatives de distribució fora del país. Això significa que, ara per ara i segons dades del Gremi d’Editors, més del 65% dels llibres publicats a Catalunya es distribueixen des de Madrid, Guadalajara, Pontevedra i Aduna (Guipúscoa). Què ha passat els últims dos anys per arribar fins aquí?
 
En un inici, la posada en marxa d’Entredos Logistics il·lusionava editors i llibreters. La iniciativa va néixer amb la col·laboració conjunta de dues de les grans distribuïdores catalanes, Les Punxes (amb un 55% de la societat) i Àgora (amb un 45%), que es van unir sota el nom d’Entredos i van llogar dues naus a la Granada del Penedès per establir-hi un centre logístic únic i optimitzar recursos i el servei. Entre totes dues sumaven més d’un centenar d’editorials i movien la majoria de llibres editats a Catalunya (abans de la unió, Àgora i Punxes facturaven 76 milions d’euros a l’any). Van invertir en nova maquinària, més personal, en millorar el sistema informàtic i crear un mètode amb l’objectiu de reduir al màxim els temps des que un client encarrega un llibre a la llibreria fins que el pot passar a recollir.
 

La crisi esclata el 2022

Entredos va arrencar a mig gas i, uns mesos després, llibreters i editors van trobar-se que els llibres tant d’Àgora com de Les Punxes no arribaven o tardaven molts més dies del que estava previst, fet que repercutia directament en les vendes d’exemplars. Els pagaments per part d’Àgora també es van endarrerir. La crisi va esclatar la tardor del 2022 i el gener del 2023 va arribar la primera estocada: els segells de la Xarxa de Llibres (una trentena, entre els quals hi ha Angle, Cossetània, Bromera i Les Hores) van marxar d’Àgora per passar a distribuir-se amb Elkar, una empresa ubicada a Guipúscoa.
“Les perspectives que oferia Entredos no tenien les garanties per quedar-nos. Va ser molt dolorós haver de treure els llibres de Catalunya, però el temps ha demostrat que no ens vam equivocar”, explica Jordi Ferré, director de Nou Grup Editorial, que inclou segells com Angle, Cossetània i Eumo. En paral·lel, els segells de la Xarxa de Llibres van presentar una demanda contra Àgora, reclamant rescabalar unes pèrdues de 2,8 milions d’euros i desenes de milers de llibres que no els han estat retornats.
Al llarg de l’any passat, Entredos va aconseguir reduir alguns dels problemes i millorar el servei, però no va resoldre totes les ineficiències. Segons els llibreters, les entregues de llibres d’Àgora se situaven en 72 hores i de Les Punxes en 48 hores, mentre que altres distribuïdores eren capaces d’enviar els exemplars en 24 hores. Davant d’aquesta situació, ha arribat un nou cop a Àgora: el Grup 62 ha decidit aquesta setmana que no seguirà contractant els seus serveis i que passarà a distribuir-se amb Logista, una empresa amb seu a Guadalajara i propietat de Planeta, com també ho és el Grup 62. “Des que va començar la crisi d’Entredos hem mirat de treballar al màxim perquè el servei es normalitzés, però això no ha arribat a passar. Hem pres la decisió de dotar els nostres llibres de la millor distribució possible i hem pactat una transició ordenada amb Àgora”, assenyala el director general del Grup 62, Emili Rosales.

Què ha fallat?

Els motius del fracàs del projecte són diversos. El director general del Grup Enciclopèdia (que és propietari d’Àgora), Joan Abellà, ho atribueix a “un inici complex per les dimensions del projecte, i afectat per la crisi de materials després de la pandèmia“. Abellà també assenyala que l’arrencada va ser precipitada i “gairebé no va haver-hi temps de fer proves”, però recorda que el desembre del 2022 “es va detectar tot el que no estava funcionant i es va tornar a posar en solfa”. Josep Maria Cervera, director de Les Punxes, ho corrobora. “Vam haver d’engegar en proves i també vam tenir problemes en els sistemes d’integració. S’havien d’unir les dues plataformes en un únic sistema informàtic, però es va solucionar”, diu Cervera.
El director de la Xarxa de Llibres, Enric Faura, ho veu diferent: “Va fallar per una planificació incorrecta i perquè aquestes dues cultures d’empresa no s’han sabut adaptar ni integrar. També hi ha hagut una manca de qualificació professional. No s’havia d’inventar la sopa d’all, sinó aplicar el que altres sectors –des de les farmàcies fins a les ferreteries– ja feien bé”.
Editors, llibreters i distribuïdors coincideixen en destacar que el problema de fons és l’efecte Amazon i la necessitat de ser competitius en el sector. “Ara la gent vol tenir els llibres de seguida, al moment. Això és fruit d’aquesta societat en què preval la immediatesa i el client vol el mínim d’esperes”, subratlla el president del Gremi de Llibreters de Catalunya, Èric del Arco. Aquesta situació ha obligat les distribuïdores a aconseguir sistemes més ràpids i a augmentar la capacitat dels seus magatzems. Un exemple recent és el de Penguin Random House Mondadori, que distribueix tots els seus llibres –tant a Catalunya com a fora– des d’un centre ubicat a Pallejà. El grup editorial està construint un nou magatzem a Cerdanyola del Vallès de 42.000 metres quadrats i amb un sistema tecnològic i robòtic d’última generació, des d’on preveu situar tota la seva activitat quan estigui acabat.

Més rapidesa però més petjada ecològica

Encara que sembli contradictori, treballar amb distribuïdores de fora de Catalunya ha permès reduir considerablement els temps per rebre els llibres. “Entredos es va crear per poder servir llibres amb 24 hores, però durant el gran caos podien trigar fins a tres setmanes”, diu Faura. Segons els llibreters, ara Àgora treballa amb tres o quatre dies de marge (segons Abellà, entre 48 i 72 hores), Les Punxes amb dos i Elkar, UDL i Logista envien els exemplars en unes 24 hores.
Tot i això, hi ha dues contrapartides considerables: els sobrecostos i la petjada ecològica. Faura explica que els sobrecostos de distribuir els llibres des de fora se situen entre el 2% i el 3% i no recauen sobre el preu del llibre, sinó que els assumeixen els editors. “En un futur pròxim, qui vulgui tenir un llibre tan ràpid haurà de pagar-ne el sobrecost, perquè no és sostenible. Amazon ja ho està començant a fer”, pronostica Faura. L’altre gran escull és l’impacte mediambiental que comporta imprimir els llibres a Catalunya, enviar-los al País Basc o a Madrid i tornar-los a portar a Catalunya, tot en camions.

Àgora, obligada a redimensionar-se

Després de les turbulències del 2022 i el 2023, llibreters i editors estan tranquils: “Ara els llibres arribaran millor, tot i que vinguin de més lluny. El projecte ha fracassat, les editorials han buscat solucions i les han trobat”, subratlla Del Arco. Les Punxes assegura que des de l’any passat opera amb normalitat i que la marxa dels segells d’Àgora a altres distribuïdores no els ha afectat. De fet, Cervera subratlla que en el seu cas han mantingut “el 98% d’editorials” que treballen amb ells i n’han incorporat de noves. Tampoc tenen previst abandonar ni el nou sistema ni el magatzem. “El nostre objectiu és que Entredos continuï funcionant els propers anys. Per al 2024, ens marquem la fita d’agilitzar encara més la nostra distribució”, destaca Cervera.
Àgora s’enfronta ara a un nou escenari i es planteja dues opcions: o bé seguir sent socis d’Entredos però redimensionar el negoci, o bé arribar a un acord amb Les Punxes perquè aquesta es quedi amb la seva participació de la societat. En qualsevol cas, Àgora seguirà gestionant els segells d’Enciclopèdia tot i que haurà de reduir la plantilla perquè sigui rendible, una decisió que va lligada a la difícil situació financera de tot el grup, amb un deute de 15 milions d’euros.
De l’experiència amb Entredos, el sector se n’endú una decepció i la certesa que, ara per ara, hi ha poques possibilitats que la distribució de les editorials que han marxat torni a Catalunya. “Som una potència editorial i llibretera, un gegant pels peus i pel cap, però malauradament sense una baula que les uneixi. El drama és que Catalunya no hagi aconseguit tenir una plataforma logística competitiva i de quilòmetre zero”, lamenta Faura. El que havia de ser una indústria catalana potent i eficaç ha desembocat en mesos de caos a les llibreries i, finalment, en la dispersió de la distribució editorial a fora del país.
Article publicat per el diari Ara, clica aquí per accedir-hi