El projecte de llei denominat “Bases i Punts de Partida per a la Llibertat dels Argentins”, conegut com a “Llei Omnibus” del president Javier Milei, a l’article 60, inclòs en el títol 3 de Reorganització Econòmica, promou l’eliminació de la Llei 25.542, de preu uniforme de venda al públic de llibres, també coneguda com a Llei de Defensa de l’Activitat Llibrera. Segons aquesta normativa, els editors, importadors o representants de llibres fixen un preu uniforme de venda al públic (PVP) o consumidor final dels llibres que editi o importi. És a dir, els llibres tenen el mateix preu a qualsevol llibreria física. El mateix passa amb les edicions digitals.

Aquesta llei, que s’inspira en la Llei Lang, promulgada el 1981 a França, buscava protegir les llibreries davant de “grans superfícies”, com ara supermercats o grans cadenes. Si el supermercat pren un llibre que es ven moltíssim o dos i els posa molt barats, perquè maneja grans volums o perquè això li serveix com a oferta, aleshores les llibreries vendran molt menys. És per això que per sostenir aquests comerços que es dediquen exclusivament o principalment als llibres, es va dictar una llei que impedeix les rebaixes. En definitiva, el que proposa la derogació d?aquesta llei és que qualsevol llibreria, cadena de llibreries o fins i tot grans supermercats puguin posar el preu que consideren el llibre, més enllà del que suggereix l’editor.

Després de conèixer-se la iniciativa presentada al Congrés el 27 de desembre passat, el sector editorial argentí es va fer escoltar i es va manifestar sobre això.

La Feria de Editores va rebutjar de ple la derogació de la Llei en considerar que es tracta d’“una mala idea”, ja que les ofertes dels grans jugadors que poden accedir a comprar més quantitat d’unitats i, per tant, amb més descompte, traslladen aquest descompte al públic, guanyen quota de mercat i disminueixen dràsticament la quota dels petits jugadors fins a fer-los desaparèixer o marginar-ne la rendibilitat”. Les conseqüències d’aquesta situació són el “tancament de les llibreries independents, la desaparició dels punts de venda de les petites editorials i, després, de les petites editorials”.

La Fundación El Libro va llançar un comunicat que va rebutjar emfàticament el projecte: “La Fundación El Libro, institució integrada per la Cambra Argentina del Llibre, la Cambra Argentina de Publicacions, la Societat Argentina d’Escriptors; la Cambra de Llibreries, Papereres i Afins; la Federació Argentina de la Indústria Gràfica i el Sector espanyol de Llibres i Revistes, manifesta el seu total i absolut rebuig als projectes de derogacions de lleis fonamentals per al funcionament del valuós i admirat sistema cultural argentí”. El text explica que el projecte posa en risc la bibliodiversitat i sosté que la derogació de la llei “faria col·lapsar tota la cadena de valor del llibre, sobretot a les anelles més febles”.

Un altre actor perjudicat seran les editorials independents que, si perden punts de venda com les petites llibreries, també corren el risc de desaparèixer. “La derogació de la Llei del Llibre posa en perill llibreries i editors, petits, i no tan petits també. Afavoreix obertament les grans cadenes i els pops. És un atac obscè a la cultura, el treball i les pimes del sector”, van expressar a X des del compte d’Editorial Cactus. I des de Blatt & Ríos van escriure: “Milei mana projecte en què deroga la Llei de PVP de llibres. La Llei 25.542. Amb això les grans superfícies, supermercats, cadenes, atemptaran contra les llibreries independents i contra tot el sector”

En el projecte, a més, es proposa el tancament del Fons Nacional de les Arts (FNA), creat pel decret/llei 1224 de 1958. Així mateix, la Comissió Nacional de Biblioteques Populars (Conabip) i les llibreries també són blanc de les reformes. L’FNA mitjançant concursos i beques recolza i promou el desenvolupament d’artistes, gestors i organitzacions culturals. El finançament prové del cobrament del “domini públic pagant” a editorials, productores de cinema i empreses que explotin comercialment obres lliures de drets, un cop passats setanta anys de la mort dels creadors. Tot i que l’FNA depèn del Ministeri de Cultura (ara Secretaria de Cultura), és un organisme autònom i amb autarquia funcional, administrativa i financera .

Mentrestant, com contracara, a Mèxic, la CANIEM (Cambra Nacional de la Indústria Editorial Mexicana) aplaudeix amb beneplàcit la publicació feta a finals de novembre de 2023, al Diari Oficial de la Federació (DOF) del Decret que reforma, addiciona i deroga diverses disposicions de la Llei de Foment per a la Lectura i el Llibre, en matèria de preu únic de llibre i llibre digital. Per a ells aquest decret representa un pas significatiu en l’enfortiment del sector editorial, no només perquè incentiva la diversitat editorial, impulsant així la indústria del llibre al país en establir bases per a la unificació de preus de manera justa i regulada; sinó també perquè fomenta i facilita l’accés al llibre i amb això a la lectura a favor de les noves generacions de lectors.

Article publicat per Proyecto 451