Un estudi de l’Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura (ERI) de la Universitat de València (UV) conclou que la lectura per lleure en paper ajuda a la comprensió més que no pas si es fa amb suports digitals. El treball, publicat a la revista Review of Educational Research, la més prestigiosa en polítiques educatives d’educació, i en què han participat més de 450.000 persones, també conclou que a primària i secundària s’hauria d’encoratjar a llegir sobretot en format imprès.

“La principal conclusió és que els hàbits de lectura per lleure en pantalla es relacionen mínimament amb la comprensió lectora, cosa que contrasta amb la relació positiva sòlida entre hàbits de lectura en paper i la comprensió”, destaca Lidia Altamura, investigadora de l’ERI de Lectura de la UV i primera signant de larticle. En aquesta metainvestigació s’han revisat 25 estudis amb 39 comparacions entre els anys 2000 i 2022.

Pel que sabem per altres estudis, la relació entre la freqüència de lectura de textos impresos i la comprensió de textos són molt més grans (entre 0,30 i 0,40) que el que trobem per als hàbits de lectura digital d’oci ( 0.05). Això significa, per exemple, que, si un estudiant passa 10 hores llegint llibres en paper, la seva comprensió serà probablement de 6 a 8 vegades més gran que si llegís en dispositius digitals durant la mateixa quantitat de temps”, expliquen Cristina Vargas i Ladislao Salmerón, professora i catedràtic del Departament de Psicologia Evolutiva i de lEducació de la UV.

Article publicat per Universitat de València, clica per llegir l’article sencer