El sector dels audiollibres està en auge i, com altres productes culturals, enfronta canvis disruptius davant l’arribada de la IA. Empreses com Apple i Google ja ofereixen veus sintètiques, generades artificialment, capaces de narrar una obra per convertir-la a l’àudio. Però, quines implicacions té l’ús de la IA en aquest sector des del punt de vista de la qualitat? En quina situació queden els actors i les actrius de veu que posen veu als audiollibres? Pot ser realment beneficiosa aquesta tecnologia per a petits autors i editors?

L’audiollibre és una forma d’accés a la cultura cada vegada més popular. A Catalunya aquest mercat està en auge i plataformes com Audible(propietat d’Amazon) estan apostant per augmentar l’oferta de títols a la nostra llengua. De fet, el catàleg a disposició de l’oient en català continua creixent gràcies a editors públics i privats. 

A l’horitzó d’aquest sector, però, apareix una variant de l’audiollibre tradicional que planteja diversos interrogants. La intel·ligència artificial (IA), igual que està passant en altres treballs creatius, ja s’està utilitzant per generar narracions de forma automatitzada. Quines implicacions té l’ús de la IA en aquest tipus de productes culturals?

Nous serveis per a autors i editors

El gener d’aquest any el gegant tecnològic Apple va llançar discretament un nou servei de narració digital que permet convertir un llibre digital (o ebook) en audiollibre. Sense necessitat d’intervenció humana, aquest programari automatitza la locució de l’obra literària perquè es pugui distribuir en format d’àudio.

Sota l’eslògan “cada llibre mereix ser escoltat”, des de l’empresa dels Estats Units asseguren que amb aquesta tecnologia volen “potenciar autors independents i petits editors”. És a dir, ajudar-los a arribar a un públic més gran sense el cost que suposa la contractació d’un actor o actriu de veu professional.

Article de Blog Cultura Digital – Generalitat de Catalunya, clica l’enllaç per accedir-hi