Avui entrevistem a Teresa María Amiguet i José Ángel Martos, socis fundadors de l’editorial Diëresis, que enguany celebra 20 anys d’activitat editorial.

El 2023, EDITORIAL DIËRESIS celebra els seus primers vint anys publicant. Ho fan amb una missió més vigent que mai: oferir “oci intel·ligent” als lectors a través dels seus llibres, títols que uneixen la cultura amb l’entreteniment.

Impulsen aquesta iniciativa els periodistes i editors Teresa María Amiguet i José Ángel Martos. Abans de res, els llibres de DIËRESIS ofereixen qualitat de continguts, actualitat en les seves temàtiques i una acurada estètica.

Quan i per què neix la vostra editorial?

DIËRESIS va néixer al 2003, fruit de l’entusiasme dels dos socis fundadors, Teresa María Amiguet Molina i José Ángel Martos, per crear un projecte propi en el món del llibre. Estàvem molt apassionats per la idea de connectar al gran públic amb la lectura en un moment en el qual es començava a albirar l’amenaça dels suports digitals com alternativa al món de la lletra impresa. Per això, des d’un bon començament vam tenir interès per publicar llibres que exploressin la dimensió de la lectura com font d’entreteniment, emocions i oci, així com una altra vessant que ens semblava important: el llibre com eina per reflexionar i aprofundir sobre el món actual d’una manera més pausada i organitzada que a d’altres mitjans més instantanis. D’aquí va sorgir el lema “Libros para el ocio inteligente”, que encara avui ens acompanya. Una de les plasmacions d’aquesta visió ens va dur a crear un pont entre el món del periodisme escrit i el llibre, d’on sortiria una de les nostres col·leccions més exitoses, Primera Página, on publiquem títols molt valuosos de periodisme narratiu.

Com valoreu l’evolució dels anys de vida de l’editorial? Creieu que heu assolit els objectius que us proposàveu quan es va fundar?

El fet de complir vint anys ja és un èxit en si mateix. I pel que fa als objectius, vam traçar un camí que era el de començar publicant títols propers a la nostra experiència com a periodistes, centrats sobretot en la no ficció, per després mirar de diversificar en la mesura que es consolidés el projecte. Així doncs, vam començar editant no ficció en diferents col·leccions (periodisme narratiu, viatges, filosofia i creixement personal, assaig d’actualitat…), però sempre vam tenir l’objectiu a llarg termini d’editar ficció d’una manera regular, que és quelcom que hem aconseguit molt recentment amb l’inici de dues noves col·leccions (novel·la històrica i thriller), que esperem que siguin un vector important del nostre creixement. Així doncs, creiem que és precisament ara, vint anys després, quan s’està començant a desplegar, amb tota la seva potència, la nostra visió del que pot arribar a ser DIËRESIS.

José Ángel Martos i Teresa Amiguet a la biblioteca de la universitat més antiga del món, l’Alma Mater de Bolònia.

Com valoreu l’evolució del món del llibre en català en aquests anys?

Hi ha hagut un creixement sostingut de la lectura en català, que és molt perceptible en alguns gèneres. Però a d’altres gèneres i des d’un punt de vista purament empresarial, el llibre en català encara no ha assolit una dimensió prou significativa. Això és un repte. D’altra banda, creiem que és important reconèixer i potenciar l’enorme riquesa cultural i econòmica que implica el fet que Barcelona sigui la capital mundial de l’edició en castellà.

Quins son els vostres reptes de futur per als propers anys?

Augmentar la producció de ficció, i en particular la col·lecció de novel·la històrica, on hem iniciat una col·laboració molt important amb l’Ajuntament de Vallirana: som l’editorial que publica el nou premi que ells concedeixen dedicat a aquest gènere. També volem ser una referència en dos temes: el pensament vinculat als afers d’actualitat i el periodisme narratiu. En ambdós casos hem publicat títols molt importants i influents, com ara i respectivament, Sénior. La vida que no cesa, de Manel Domínguez, i Los silencios del 17-A, de l’Anna Teixidor. Treballem per mantenir aquest nivell de qualitat i interès a les nostres properes novetats.