Article publicat al Diari Ara el 16 d’octubre de 2022. Fes clic per veure l’article original

L’autora aragonesa, exalcaldessa del PP, ambienta la seva novel·la a la Louisiana “espanyola” de finals del segle XVIII

Si l’any passat el jurat del premi Planeta va aconseguir un cop d’efecte polèmic, desemmascarant l’enigmàtica Carmen Mola –que no era dona, ni un sol autor: darrere s’hi amagaven tres guionistes–, enguany tant l’autora guanyadora, Luz Gabás, com la finalista, Cristina Campos, són valors segurs de la casa. I totes dues han aconseguit que la seva obra hagi estat adaptada al cinema. La sinergia entre el món del llibre i el de l’audiovisual sembla cada vegada més necessària, almenys pel que fa a títols que aspiren a trobar-se entre els més venuts de l’any.

“La meva és una història d’amor impossible de trencar ambientada en temps convulsos, d’amistat, de patiment i d’esperança, de tensió i la passió –assegurava Luz Gabás, autora de Lejos de Luisiana, al MNAC, lloc on s’ha celebrat la gala del premi, poc abans de mitjanit–. A vegades, els rius flueixen tranquils, però d’altres es desborden”. Uns minuts abans ha estat el torn de la finalista. “Em costarà més dir aquestes set línies que escriure les 300 pàgines de la novel·la –admetia Cristina Campos–. Historias de mujeres casadas és un llibre sobre el desig i la incapacitat de separar el sexe de l’amor que tenen moltes dones”. Campos ha demanat també a la ministra d’Educació, Pilar Alegría –present a la sala– que es tingui més en compte la creativitat als plans d’estudi: “Jo mateixa vaig suspendre moltes assignatures, entre elles, el català. Així i tot, molts anys després, i gràcies a la creativitat, soc finalista del premi Planeta”.

L’aragonesa Luz Gabás (Montsó, 1968) va debutar com a novel·lista en un dels segells del grup, Temas de Hoy, fa tot just una dècada amb Palmeras en la nieve, i des de llavors sempre ha publicat a Planeta. El llibre, que va ser un èxit editorial –se n’han venut més de 600.000 exemplars– ha marcat les constants de la trajectòria de Gabás: l’autora barreja, en un format narratiu atractiu per al lector mitjà, la novel·la històrica amb la sentimental.

Aquest era el secret de Palmeras en la nieve, que va ser adaptada al cinema el 2015, també amb bona fortuna, i és la fórmula que posa en pràctica a Lejos de Luisiana, la novel·la que s’emporta el milió d’euros de dotació del guardó literari més ben dotat del món, una mica per sobre del premi Nobel de literatura (950.000 euros). Gabás la va presentar amb el títol provisional de Río arriba, i està ambientada a la Louisiana de finals del segle XVIII, poc després que una part de la colònia francesa passés a mans espanyoles. En aquest context de convivència forçada entre diferents ètnies i cultures la novel·lista imagina una gran història d’amor entre un indi i una dona francesa.

Si vols llegir l’article sencer clica aquí