Si res frena el seu impuls, Amazon controlarà gairebé el 80% del mercat de llibres de consum per a fins de 2025. “Tots els amants dels llibres haurien de preocupar-se. Un cop haguem acabat de preocupar-nos, hem de canviar la forma en què comprem llibres” , diu Andy Hunter, CEO de Bookshop, la llibreria en línia que està en camí de superar aquest mes els $ 15 milions de dòlars retornats a les llibreries independents des que la companyia va començar el 2019. Les vendes van arribar als $ 29 milions de dòlars aquest any i van augmentar un 17% durant la primera meitat de 2021 en comparació amb el 2020. El lloc alberga actualment 1.100 llibreries, 400 que utilitzen Bookshop exclusivament per al seu comerç electrònic i altres 700 que l’utilitzen a més de les seves pròpies solucions de comerç electrònic (Publishers Weekly, 2 minuts ).

Què es perd si a finals de 2025 Amazon ven el 80% dels llibres a EUA? Si un mega minorista té un control sense precedents sobre el que tots llegeixen? D’una banda, diversitat diu Hunter. “La gran majoria de les persones llegiran els mateixos llibres més venuts, segons el que determina Amazon. A Amazon, com diu The New York Times, els més venuts venen potser perquè són els més venuts”.

Amazon està impulsat per algoritmes; els llibres promocionats per Amazon són els que ja s’estan venent bé. I per Hunter això fa que sigui molt difícil per als nous autors construir audiències: “Evita que els llibres menys coneguts i poc convencionals arribin a lectors que els agrairien. Exclou les veus marginades. Li fa a la nostra cultura el que la pèrdua de biodiversitat li fa al nostre medi ambient. Els autors i editors han de preocupar-se. Quan Amazon domina el 80% del mercat del llibre, per a qui treballen els autors? Els autors efectivament produiran contingut perquè Amazon el vengui a comissió, i Amazon tindrà control sobre els termes. Tot el que hem vist d’Amazon indica que quan tenen palanquejament, l’utilitzen per obtenir el major guany per a ells mateixos a costa dels seus socis”, expressa Andy Hunter en aquesta interessant columna d’opinió escrita en Medium.

Bookshop ja és present a Espanya des de fa temps amb la mateixa proposta de valor. En aquest article, Bernat Ruiz Domènech, comenta perquè és avui una de les millors opcions per a les llibreries en aquest país.