L’acceleració digital impulsada per la pandèmia, encara en curs, va crear un fort moviment de mercat per als audiollibres en 2020 en moltes parts de món i particularment als Estats Units. L’Enquesta per a consumidors de Immersive Media & Books 2020 desenvolupada per la iniciativa d’investigació intersectorial anomenada Panorama Project ofereix diverses troballs claus de primera línia per a la comprensió de la vitalitat dels formats digitals, particularment en àudio; vitalitat que en molts mercats, inclòs Estats Units, va persistir més enllà del que alguns haguessin esperat a aquest any. Destaquem algunes dades de l’enquesta:

  • El 49.6% dels que interactuen amb els audiollibres van dir que compren el mateix llibre en diversos formats.
  • Els usuaris d’audiollibres enquestats es van identificar a si mateixos com més joves que la població general de l’enquesta, i el 41.5% dels millennials i el 43% de les persones de la Generació X van respondre dient que estaven interactuant amb audiollibres.
  • Els lectors d’audiollibres van dir que depenen en gran mesura de la boca a boca per descobrir llibres, amb un 21.6% citant amics, un 13.6% citant familiars i un 10.1% citant les xarxes socials.
  • El 81.4% dels lectors de audiollibres enquestats van dir que tenen una targeta de biblioteca.

Michele Cobb, directora executiva de l’Associació d’Editors d’àudio, es refereix a 2020 com “un any excepcional per als audiollibres amb més de 71 mil títols publicats i el novè any de creixement de vendes de dos dígits” al mercat nord-americà.

Rachel Noorda i Kathi Inman Berens, les investigadores que van portar endavant l’enquesta, asseguren que “els usuaris de audiollibres són significativament més actius en tots els formats de llibres i compren més llibres que la nostra població general d’enquestes. Abunden les oportunitats perquè els editors de llibres impresos produeixin més audiollibres i perquè les biblioteques ampliïn les seves col·leccions d’audiollibres”.

Aquest troballa gira al voltant d’un parell de conceptes populars, un és que en el confinament impulsat per COVID, les persones que normalment no tocarien un llibre ho van intentar, i que va ser aquesta multitud de lectors novells la que va aixecar la marea. El que suggereix l’aportació de Berens-Noorda, en canvi, és que van ser els entusiastes dels llibres existents que van duplicar la seva afició pels llibres els que van impulsar els avenços realitzats durant les mesures de mitigació de propagació més importants de la pandèmia (Publishing Perspectives, 10 minuts).

Podeu trobar més informació sobre l’estudi en aquest link i la conversa en vídeo sobre el treball en el Projecte Panorama aquí.

Aprofitem també per deixar-los els resultats de l’Enquesta Anual d’Alfabetització 2021 realitzada al Regne Unit, sobre com es relacionen els nens i joves amb els audiollibres en aquest país (Literacy Trust, 2 minuts).