La Federació d’Editors Europeus (FEP) representa 29 associacions nacionals d’editors de la Unió Europea i els estats membres de l’Espai Econòmic Europeu. La present enquesta es basa en informes de les associacions nacionals d’edició de llibres i en anàlisis i perfeccionament de dades per a l’any 2019. A partir d’aquest any, l’enquesta es basa en un nou qüestionari, que a curt termini comportarà una limitació comparabilitat amb algunes dades d’anys anteriors i un major grau d’incertesa sobre algunes de les informacions presentades, però que a llarg termini asseguraran que la informació sigui més clara i rellevant.

Les xifres sobre la importància econòmica global de la indústria editorial es refereixen a la facturació neta dels editors, és a dir, als ingressos totals de les editorials per les vendes de llibres, no al mercat total de llibres (marge de llibreters o altres minoristes). Tampoc no comptabilitzen els ingressos en termes de drets de venda de traducció, adaptació audiovisual, etc. En alguns casos, només hi havia dades sobre el valor de mercat; en aquests casos, es van aplicar taxes de descompte mitjanes per calcular una aproximació de la facturació neta. Les figures es van arrodonir de manera conservadora.

Segons l’enquesta realitzada per FEP, els ingressos totals per vendes anuals dels editors de llibres de la UE i del EEA van ser aproximadament de 22.400 milions d’euros. Això representa un augment significatiu a partir del 2018 (22), la majoria dels mercats continuen amb una tendència de recuperació iniciada uns anys abans i els efectes del tipus de canvi ja no emmascaren aquest creixement. Els mercats més importants en termes de facturació d’editors van ser Alemanya, el Regne Unit, França, Espanya i Itàlia. El valor de mercat total s’estima en 36-38.000 milions d’euros.

Els editors van emetre un total de prop de 605.000 títols nous el 2019, un petit augment respecte al 2018. La xifra es va obtenir de diferents fonts, algunes de les quals incloïen noves edicions o títols no comercials, i, per tant, es van arrodonir de manera conservadora. Les editorials europees tenien més de 12,5 milions de títols diferents en estoc, i els països amb més disponibilitat eren el Regne Unit, Alemanya, Itàlia, França i Espanya; aquesta xifra, cada vegada més gran, ha estat marcada per l’augment de l’edició digital (en diferents formats), la digitalització dels catàlegs posteriors, el creixement dels serveis d’impressió a la carta i l’augment dels títols autoeditats, així com d’altres fenòmens. Els països que van presentar la producció de títols nous més importants van ser el Regne Unit, Alemanya, Espanya, Itàlia i França.

El 2019 es van ocupar aproximadament 130.000 persones a temps complet en la publicació de llibres el 2019, una xifra substancialment igual a l’any anterior. Això continua sent un àmbit on és difícil recollir dades fiables. Es calcula que tota la cadena de valor del llibre (inclosos autors, llibreters, impressors, dissenyadors, etc.) dóna feina a més de mig milió de persones.

Tenint en compte les tendències a llarg termini, fins al 2007 hi va haver un creixement constant tant en termes de facturació com de producció de títols. El 2008, la producció de títols va continuar creixent, mentre que la facturació, ajustant-se als tipus de canvi, va experimentar un any pla. El 2009 va mostrar una lleugera disminució de la facturació (que representa els tipus de canvi) i una desacceleració del creixement del títol. La crisi va tenir menys impacte en l’edició en comparació amb la majoria dels altres sectors. El 2010 es va reprendre el creixement (sobretot les exportacions), tot i que va afavorir els tipus de canvi. El 2011 i el 2012, el mercat va caure i el creixement de la producció de títols va ser lent; el mercat del llibre electrònic va créixer ràpidament i les exportacions van ser fortes. El 2013 i el 2014 el mercat es va desaccelerar de nou, sent les tendències més destacades el creixement continu del mercat de llibres electrònics i el bon comportament de les exportacions, que es van fer encara més forts del 2015 al 2017. El mercat dels llibres electrònics (ara s’acosta als 10) % del total) va mostrar signes d’estancament durant els darrers 5 anys (però es podria tractar de capturar les dades adequades), mentre que les vendes de llibres d’àudio van explotar el 2019, donant un nou impuls a les vendes digitals. Si el 2018 va marcar una inversió de la tendència en el procés de recuperació iniciat el 2015, el 2019 va confirmar la tendència positiva.

european_book_publishing_statistics_2019