Article del Jordi Nopca publicat a l’Ara Llegim el 21 de desembre de 2020. Fes clic per veure l’article original

El creixement de l’índex de lectura i el compromís dels clients han fet possible la recuperació

“Fins al començament de l’estiu la perspectiva era magra: des de llavors ha millorat molt. La gent ha tornat a les llibreries amb moltes ganes. Et fan saber que els agrada triar i remenar. T’expliquen què han llegit i busquen més recomanacions. Ara que s’acosten les festes de Nadal, l’afluència de clients torna a ser notable: com que no es pot viatjar gaire lluny, els llibres són una bona opció, ja sigui com a regal o per a consum propi”. Aquesta és la crònica que fa Marta Ramoneda, llibretera de La Central, d’aquest any 2020: les seves valoracions haurien sigut molt diferents en ple confinament domiciliari, en què la venda de llibres es va arribar a desplomar més d’un 60%. Aconseguiran tancar l’exercici amb pèrdues d’entre l’1% i el 2% a La Central del carrer Mallorca de Barcelona i d’entre el 8% i el 10% al local del Raval, xifres molt més positives que les prediccions de la primera meitat d’any.

Llavors es feia difícil imaginar que el tancament a casa esperonaria la gent a llegir. “Molts es van adonar que la lectura era una finestra per poder passar el temps, per trobar-se a si mateixos i per entretenir-se”, opina Aniol Rafel, d’Edicions del Periscopi, que contra tot pronòstic ha aconseguit tancar un dels millors anys de l’editorial. “La tendència negativa del març, l’abril i el maig s’ha anat corregint i l’hem arribat a trencar: nosaltres acabem el 2020 creixent. Hem facturat un 80% més”, afegeix Rafel. Encara que la tendència general sigui d’una caiguda d’aproximadament el 5%, Edicions del Periscopi no és l’única editorial que tancarà l’any per sobre de la mitjana: Comanegra, dirigida per Joan Sala, aconseguirà repetir les xifres del 2019. “Les primeres setmanes de confinament ens vam adonar que el sector tenia un dèficit enorme de venda per internet. Hi havia Amazon, Casa del Llibre, Fnac i poca cosa més –comenta Sala–. De seguida van sortir iniciatives com Llibreries Obertes i Adopta una Llibreria, pensades per donar suport al comerç de proximitat. La venda per internet va acabar creixent un 20% respecte a l’any anterior”.

L’inici de la remuntada

El gran canvi va començar quan les llibreries van poder aixecar la persiana. “Vam observar de seguida que la motivació de la gent per tornar-hi era molt gran –explica Sala–. Les llibreries petites i mitjanes, el comerç de proximitat, en van sortir beneficiades. L’índex lector havia pujat durant el confinament i feia que es volgués llegir més. També hi havia una solidaritat molt gran amb el sector”. El 83% dels enquestats en un estudi del Gremi d’Editors de Catalunya afirmaven que la lectura els havia ajudat a passar el confinament, xifra molt menor l’any anterior (67,5%).

Segueix llegint aquí