Article publicat al Diari Ara el 21 de desembre de 2020. Fes clic per veure l’article original

Comprar un llibre s’ha convertit, en plena pandèmia, en un acte de militància i consum responsable

Quan es va decretar el tancament de tots els comerços no essencials el sector del llibre va témer el pitjor. En el moment àlgid de l’estat d’alarma es van produir caigudes de fins a un 60% de les vendes. Però de forma gairebé heroica, per una combinació de factors i d’esforços de molts actors, el sector del llibre preveu tancar l’exercici del 2020 amb una caiguda de només el 5%, segons les dades del Gremi d’Editors de Catalunya. I això, en un any sense un Sant Jordi homologable i amb moltes setmanes amb les llibreries tancades, només té una explicació: la pandèmia, que va imposar una frenada brusca en el nostre ritme vital, ha fet que molta gent hagi tornat a comprar llibres i a llegir, a refugiar-se en el plaer de la lectura, de passar pàgines i devorar històries i reflexions, de la mateixa manera que feien els antics savis alexandrins desenrotllant papirs a la seva famosa biblioteca.

És obvi que el confinament i la impossibilitat de moure’s físicament ha propiciat un augment d’alguns consums culturals, com ara els que ens ofereixen les plataformes de continguts en streaming. Però justament per això és una gran notícia que, en plena explosió de productes electrònics, de pantalles i de xarxes socials, l’objecte llibre hagi resistit l’embat de la pandèmia. El que cal subratllar, però, és que aquest fenomen no ha estat una casualitat. El millor exemple és la iniciativa Llibreries Obertes, impulsada per Òmnium Cultural, que va permetre la venda de 45.000 llibres online i una injecció de 800.000 euros als establiments. També l’increment de les ajudes al sector hi ha tingut un paper (amb l’augment de la compra d’exemplars per a les biblioteques, per exemple), igual que la celebració del Sant Jordi alternatiu al mes de juliol.

Si vols llegir l’article sencer clica aquí