• Els editors han reconegut avui els 150 anys d’activitat continuada d’Editorial Casals, els 75 de Ediciones Paidós i Marcombo, i els 25 d’Efadós i de l’editorial de la Fundació UOC.

• La Cambra del Llibre de Catalunya ha atorgat el Memorial Fernando Lara a Inês Castel-Branco, editora d’AKIARA books de Barcelona.

• L’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya ha lliurat el Premi de Traducció Ángel Crespo a Victoria Alonso Blanco per la traducció de l’anglès al castellà de l’obra «Nueve cuentos malvados» de Margaret Atwood, publicada per Editorial Salamandra.

Aquest vespre s’ha celebrat la trenta-cinquena Nit de l’Edició, que s’ha convertit en el punt de trobada anual de tot el món editorial en el que es lliuren una sèrie de reconeixements a persones i editorials que han destacat per la seva contribució a la difusió del món del llibre.

En el decurs de l’acte, el Gremi d’Editors de Catalunya ha distingit les llibreries La 2 de Viladric (Tortosa, 1760), Fabre (Barcelona, 1860) i Geli (Girona, 1879). Amb aquest reconeixement a les tres llibreries més antigues de Catalunya associades al Gremi de Llibreters, el jurat del Premi Atlàntida ha volgut fer un homenatge al conjunt de llibreries de Catalunya que amb el seu esforç, resiliència i continuïtat en el treball i per la seva defensa i promoció del llibre i de la lectura, especialment en un any com aquest, tant difícil pels efectes de la pandèmia que estem vivint. El Premi Atlàntida s’atorga anualment a una personalitat o entitat de reconegut prestigi que s’hagi distingit per la seva contribució al foment de la lectura i del món del llibre.

El periodista i novel·lista Martí Gironell ha pronunciat la glossa en reconeixement a les llibreries simbolitzades en les tres llibreries més antigues de Catalunya guardonades amb el Premi Atlàntida 2020.

Des de la primera convocatòria, l’any 1986, el Premi Atlàntida ha recaigut en personalitats de gran rellevància com Václav Havel, Jacques Santer, Viviane Reding, Fabià Estapé, José Manuel Blecua, Javier Solana, Jordi Savall, Joan Manuel Serrat, Jaume Plensa, Isabel Coixet, Jordi Herralde, Lluís Pascual o Carme Riera, entre d’altres.

El jurat del Premi Atlàntida 2020 consta de 17 membres i està integrat per editors i periodistes de les capçaleres dels diaris impresos que tenen edició a Catalunya. El jurat està presidit per Patrici Tixis, president del Gremi d’Editors de Catalunya.

El Gremi d’Editors de Catalunyaha fet també un reconeixement especial, en el decurs de la Nit de l’Edició, a Editorial Casals, amb motiu dels seus 150 anys d’activitat editorial continuada; a Marcombo i Ediciones Paidós pel seu 75è aniversari; i a Editorial Efadós i la Fundació per a la Universitat Oberta de Catalunya. Editorial UOC que enguany celebren els 25 anys de la seva creació.

Així mateix, la Cambra del Llibre de Catalunya, institució integrada pels editors, llibreters, distribuïdors i indústria gràfica de Catalunya ha atorgat el 26è Memorial Fernando Lara a Inês Castel-Branco, editora d’AKIARA books, editorial que va néixer a Barcelona el febrer del 2018 com a continuadora de la col·lecció infantil de Fragmenta Editorial (Petit Fragmenta), creada i dirigida per ella. AKIARA publica únicament llibres de producció pròpia, curosament escrits i il·lustrats, per a petits i joves de totes les edats. Treballa majoritàriament amb autors locals, amb criteris de sostenibilitat i imprimeix a Barcelona. A més d’una col·lecció d’àlbums il·lustrats amb disset títols, durant l’últim any i mig AKIARA ha iniciat tres noves col·leccions: de narrativa (AKINARRA), de discursos inspiradors per a adolescents i joves (AKIPARLA) i de poesia (AKIPOETA). Els seus llibres, publicats originàriament en català, castellà i portuguès, es distribueixen en 8 països, s’han traduït a 15 llengües i han estat seleccionats per als catàlegs internacionals del Banco del Libro, la Fundación Cuatrogatosi The White Ravens.

D’altra banda, l’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya, per tal d’honorar la figura del gran traductor, poeta i humanista Ángel Crespo, i tenint present que una gran proporció de les traduccions al castellà s’editen a Catalunya, ha lliurat el XXIII Premi de Traducció Ángel Crespo a Victoria Alonso Blanco per la traducció de l’anglès al castellà de l’obra «Nueve cuentos malvados» de Margaret Atwood, publicada per Editorial Salamandra.

Retransmissió de la 35a Nit de l’Edició, el 21 de desembre de 2020, a l’auditori Axa de Barcelona:

Discurs del president del Gremi, Patrici Tixis:

TIXIS-Discurs Nit de l'Edició 2020

El creixement de l’índex de lectura i el suport a les llibreries de proximitat, principals motors del sector editorial el 2020:

NdP_Balanç Gremi Editors_catala

La Nit de l’Edició, en imatges: