El relleu es farà efectiu l’1 de gener de 2021 i es produeix a petició de la presidenta sortint per motius professionals

Montse Ayats deixarà de presidir l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, EDITORS.CAT, el pròxim 31 desembre, tal i com va acordar la Junta i ha ratificat avui l’Assemblea de l’entitat, a petició de la pròpia Ayats. Montse Ayats, que renuncia al càrrec per motius professionals, continuarà vinculada a la Junta en condició de vocal. El nou president de l’Associació serà l’actual vicepresident, Joan Sala, que assumirà el càrrec durant el 2021, darrer any de mandat de l’actual junta. Sala, fundador de l’editorial Comanegra, va ser President de La Setmana del Llibre en Català entre les edicions del 2016 al 2019.

La filòloga i editora osonenca Montserrat Ayats i Coromina és la directora d’EUMO, l’editorial de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. Presideix l’Associació d’Editors en Llengua Catalana des gener de 2016, quan es va convertir en la primera dona en presidir l’entitat creada el 1978 i que agrupa la majoria d’editorials que publiquen en llengua catalana.

Durant els cinc anys en què Ayats ha liderat la Junta Directiva, l’Associació ha donat un gran impuls a La Setmana del Llibre en Català, de la qual EDITORS.CAT n’és l’organitzadora i que s’ha convertit en l’esdeveniment anual més important de la cultura literària catalana. A l’edició del 2019 hi van assistir més de 30.000 persones i es van facturar 543.973 €, que suposen un increment del 79% en quatre anys.

Montse Ayats considera que “La Setmana del Llibre en Català és un excel·lent exemple del que vol dir treballar, des d’una entitat, per al bé comú dels associats: la feina i l’activitat de La Setmana beneficia el conjunt de l’edició en català i, per tant, també de manera individual a les empreses que conformen EDITORS.CAT. Només el fet d’organitzar aquesta activitat ja donaria tot el sentit a l’Associació.”

Un altre dels àmbits en què l’Associació ha posat l’èmfasi ha estat en l’ampliació dels d’ajuts a l’edició en català, que han crescut i s’han consolidat durant aquests anys. Alhora, també han millorat els serveis que EDITORS.CAT ha ofert als seus associats gràcies als acords establerts amb el Gremi d’Editors de Catalunya.

Durant la presidència d’Ayats, l’entitat també ha donat un impuls a la comunicació i la transparència de l’entitat en relació amb els associats i amb la societat, promovent la modernització dels seus canals comunicatius. A més, coincidint amb el 40è aniversari de l’entitat, el 2018, va renovar el logotip i va potenciar la marca “EDITORS.CAT”.

Aquesta aposta per la comunicació i la participació dels membres de la junta directiva en la vida cultural i social del país ha donat una gran visibilitat a l’Associació, que s’ha convertit en un agent actiu i un referent del món cultural. I és que durant els darrers anys, l’entitat no només ha treballat per promoure la visibilitat i la venda del llibre en català, sinó que també ha recolzat moltes de les iniciatives de promoció de la cultura catalana en general. EDITORS.CAT també s’ha significat en diferents qüestions socials, reclamant drets fonamentals com la democràcia i la llibertat d’expressió, quan aquestes s’han vist amenaçades, o la llibertat dels líders independentistes empresonats.

Montse Ayats es mostra “orgullosa i agraïda per haver tingut la confiança dels associats per presidir l’entitat i poder treballar per fer avançar l’edició en català durant aquests cinc anys” i afirma que “conjuntament amb la junta directiva, i especialment amb Joan Sala, vicepresident de l’entitat, han treballat per situar l’edició en català en el lloc que li correspon i per fer créixer els índexs de lectura en català”.

A partir de l’1 de gener de 2021, la presidència de l’entitat serà assumida per l’actual vicepresident primer de la junta directiva, Joan Sala i Torrent, que pilotarà l’entitat fins a finals de 2021, quan és donarà pas a una nova Junta ja que l’actual finalitza el seu mandat.

Montse Ayats

Montse AyatsMontse Ayats Coromina (Ciuret, 1968) és mestra per la UVIC-UCC i llicenciada en filologia catalana per la UAB. L’any 2001 va realitzar el postgrau d’Edició de la UPF.

Des de 2003 és directora d’Eumo Editorial, l’editorial de la UVic-UCC que també té com a accionista el Gup 9 Editorial (Angle, Cossetània i Bindi Books).

És coautora d’algunes obres relacionades amb l’ensenyament i aprenentatge de la llengua, com per exemple el Primer Diccionari, i també ha col·laborat amb Manuel Llanas en la redacció de la Història de l’edició a Catalunya (6 volums).

En les edicions de 2013-2015 va ser la presidenta de La Setmana del Llibre en Català.

Joan Sala

Joan SalaJoan Sala i Torrent (Olot 1959) és llicenciat en Biologia, postgraduat en Gestió Empresarial i Màster en Intervenció Ambiental. Ha dirigit diferents empreses tant del sector alimentari com del sector cultural. Ha estat membre directiu de diferents organitzacions empresarials. President de La Setmana del Llibre en Català del 2016 al 2019. És el Director de l’Editorial Comanegra, Vicepresident de l’Associació d’editors en Llengua Catalana i membre de les Juntes del Gremi d’Editors de Catalunya i de la Cambra del Llibre de Catalunya, també és portaveu d’Actua Cultura 2%.