El Gremi d’Editors de Catalunya organitza el curs de formació bonificada, Fake news: combatre la desinformació i gestionar el coneixement, de quatre hores de durada, i que tindrà a través de l’aula virtual ZOOM.

Dades del curs:

• Durada: 4 hores
  • Periodicitat: 2 sessions de 2 hores
  • Dates: Del divendres 26 de febrer al divendres 5 de març de 2021
  • Horari: De 10.00h a 12.00h

Descripció:

La formació té com a objectiu mostrar eines, processos i consells per detectar les informacions falses que es difonen per Internet i les xarxes socials.

Els alumnes adquiriran habilitats i coneixements per verificar fotografies, vídeos, dades i informacions, webs i comptes de xarxes socials. A més, també s’abordaran els problemes legals que pot comportar el fet de difondre mentides a Internet. Els professionals del sector del llibre milloraran les seves competències digitals i s’introduiran en la verificació digital, un coneixement que els serà útil per tal d’enriquir les seves competències, gestionar falsedats que puguin afectar les seves empreses i/o els i les autors/es amb qui treballen i per tant afectin la imatge corporativa i també per estar al dia de tendències, perills i eines relacionades amb Internet i xarxes socials.

El curs també recopilarà i farà una panoràmica de llibres i recursos digitals útils per treballar la verificació digital i l’educació mediàtica.

Programa:

1. Com ens informem? Dels mitjans de masses a les xarxes socials
  2. Les conseqüències de la triple “i”: immediatesa, infoxicació, interessos
  3. Sobreviure a les fake news: fet o fake?
  4. Deepfakes, shallowfakes i les múltiples formes d’enganyar
  5. Com descobrir una fotografia falsa
  6. Com comprovar la manipulació d’un vídeo
  7. Com analitzar un compte de xarxes socials
  8. Com detectar un web fraudulent
  9. Conseqüències legals de mentir a la xarxa
  10. Recursos bibliogràfics i a la xarxa contra la desinformació

Metodologia:

Durant les sessions es combinarà l’exposició, l’anàlisi, el visionat de vídeos i el debat amb una part final més pràctica, en què es realitzaran exercicis de verificació de continguts digitals de manera que s’apliquin els coneixements adquirits.

Docent:

Nereida Carrillo, és doctora cum laude en Periodisme i Comunicació per la Universitat Autònoma de Barcelona. Actualment exerceix com a periodista freelance, col·labora amb el diari ARA i amb la revista Capçalera del Col·legi de Periodistes. És professora a diverses universitats: la UPF, la UAB i la UOC, i també ha impartit docència en periodisme i comunicació digital per al Col·legi de Periodistes de Catalunya, per a la Xarxa de Televisions Locals, per a l’Escola de Dones Emprenedores de Barcelona Activa, per al treballadors en comunicació de la Universitat de Girona i per la Liga Española de Videojuegos. Abans, ha treballat com a periodista a les redaccions de Barcelona i Tarragona de la Cadena SER i a la web de notícies de TV3.

També treballa en el camp de l’educació mediàtica, la desinformació i la verificació a Internet. Ha impartit tallers de verificació digital per a més de 600 joves amb la col·laboració del Consell Audiovisual de Catalunya i el Col·legi de Periodistes (a través del programa EduCAC) i del consolat dels EUA a Barcelona (a través dels tallers “Que No Te La Cuelen” als American Space de Barcelona, Madrid i València). També ha impartit cursos de verificació digital per adults, sobretot per a bibliotecaris i per a docents.

Preus:

• Import associat: 60 euros (bonificable a càrrec dels crèdits de formació de l’empresa)
  • Import no associat: 85 euros (bonificable a càrrec dels crèdits de formació de l’empresa)

Instruccions de connexió:

Utilitzarem la plataforma ZOOM Cloud Meetings, que és una aplicació gratuïta de videotrucada que es descarrega pel mòbil (Apple Store / Google Play) i també per l’ordinador o tauleta. Aquesta aplicació l’haureu de descarregar per tenir accés al servei.

Abans de l’inici del curs us farem arribar al correu electrònic que ens hagueu facilitat, un enllaç directe per connectar a la formació online, també una ID i una contrasenya per si connecteu directament a Zoom. Comproveu els requisits del sistema (àudio i vídeo) per evitar problemes de connexió. Connecteu-vos quan rebeu les instruccions, 15 minuts abans de l’inici, per comprovar que tot funciona correctament.

Funcionament de les classes:

• S’iniciarà la sessió amb puntualitat
  • Posteriorment rebreu la presentació del curs

Inscriu-te!

Feu clic sobre el següent botó d’enllaç per formalitzar la vostra inscripció al “Fake News: combatre la desinformació i gestionar el coneixement”: FORMULARI

Si l’empresa així ho desitja, el Gremi podrà gestionar els procediments administratius amb la Fundació Tripartita, per tal que puguin bonificar-se totalment o parcial la formació realitzada. Per a empreses associades, el cost de les gestions administratives inherents al procés de bonificació serà de 0€. Per a empreses no associades, el Gremi facturarà el 10% del cost del curs en concepte de gestió administrativa de la bonificació. Per a més informació, poseu-vos en contacte amb la Secretaria del Gremi: formacio@gremieditors.cat