Aquest matí s’han presentat les últimes novetats de la 38a edició de La Setmana del Llibre en Català que s’inaugura avui dimecres a la tarda.

roda-premsa-setmana-2020La roda de premsa ha anat a càrrec de Montse Ayats, presidenta d’EDITORS.CAT, i de Joan Carles Girbés, president de La Setmana.

En la roda de premsa s’ha destacat:

  • La seguretat, el principal objectiu: aforament limitat, control digital d’accessos, protocols de neteja i desinfecció i distància mínima obligatòria, entre d’altres.
  • 224 expositors repartits en 66 mòduls que presentaran 200 novetats editorials, a més dels títols de fons i més de 200 capçaleres de revistes.
  • La Setmana esdevé un motor cultural amb 180 activitats entre presentacions, converses, itineraris literaris i taules rodones, tant per a públic adult com familiar.
  • 200 signatures programades al llarg dels cinc dies.
  • A 31 d’agost, el sector del llibre en català ha venut un 75% respecte de la mateixa data de  2019. Les iniciatives impulsades en els mesos de juny i juliol han aconseguit compensar parcialment les pèrdues importants generades a l’inici de la pandèmia.

La Setmana, l’esdeveniment literari de referència, obre les portes en una edició molt especial marcada per la pandèmia. Malgrat la complexitat del context, l’aposta per posar el llibre en català al centre segueix intacte i, per això, s’han establert les mesures que garanteixen la seguretat i que permeten celebrar la cultura en uns moments tan necessaris.

Màximes mesures de seguretat

El trasllat de la fira-festival al Moll de la Fusta, un espai obert, ampli i gran, permet complir amb tots els protocols de seguretat. L’espai perimetrat és de 4.675,61 m2, i el destinat al públic és de 2.944 m2, amb un aforament de 935 visitants complint la normativa de 5 m2/persona de superfície total i una distància de 1,50 m2 entre elles. Els controls digitals als accessos, els dispensadors de gels hidroalcohòlics i el personal de seguretat que vetllarà perquè es mantinguin les distàncies són algunes de les mesures de seguretat establertes.

La voluntat de l’organització és inequívoca: celebrar un esdeveniment cultural segur on el foment de la lectura i la venda del llibres i revistes en català convisqui amb els protocols establerts com a conseqüència de la pandèmia.

180 activitats i 200 signatures

En els dos escenaris, el central i el dedicat al públic familiar, s’hi celebraran 180 activitats.

Per al públic adult hi ha una gran representació de tots els gèneres i les activitats s’agrupen per temàtiques com històries de Catalunya, idees, la llengua, novel·la negra, traduccions, lluites, actualitat política i pandèmies, entre d’altres. Algun dels actes comptaran amb veus tan consolidades com Pep Coll, Pilarín Bayès, Anna Punsoda, Albert Forns, Marta Nin, Stefanie Kremser, Carme Junyent, Núria Pradas, Natza Farré, Maria Nunes, Jordi Borràs, David Nel·lo o Marc Pastor.

Per al públic infantil, juvenil i familiar hi ha previstes 40 activitats que inclouen sessions de contes, concerts i signatures. Continua l’impuls de la Tarda Jove, que tindrà lloc el dissabte i que vol mostrar la vitalitat del llibre en català per a joves lectors. En aquesta edició Gianni Rodari estarà molt present tenint en compte que se celebra el centenari del seu naixement.

A més, l’acte d’inauguració, d’avui dimecres dia 9 a les 19.00 h, comptarà amb el parlament central del Premi d’Honor de les Lletres Catalanes 2020, Enric Casasses.

També destaquen el lliurament de premis com el BBVA Sant Joan de novel·la, el premi Saló del Còmic, el guardó del premi Atrapallibres i Protagonista Jove 2020 o el premi Aurora Díaz Plaja, entre d’altres, que converteixen La Setmana un punt de trobada del sector. El Premi Trajectòria, que concedeix La Setmana, s’atorgarà a l’escriptora, il·lustradora i traductora Teresa Duran. Se li farà entrega d’una obra original de l’artista plàstic Antoni Miró, cedida per l’autor.

Aquesta edició de La Setmana serà també un homenatge als escriptors que signaran els seus llibres. Gairebé 200 autors i autores passaran per La Setmana per trobar-se amb els seus lectors: Raül Garrigasait, Núria Cadenes, Jaume Figueras, Irene Solà, Enric Calpena, David Castillo, Mireia Boya, Care Santos o Albert Pla són només alguns dels noms que signaran a La Setmana.

Per primera vegada alguns dels actes seran retransmesos en directe a través del web de La Setmana i les xarxes socials: l’acte inaugural i el Premi Trajectòria, a més de la presentació dels nous llibres de Carles Puigdemont i Marta Rovira, que intervindran des de l’exili.

Altres activitats, com les converses DO o la taula rodona Parlem, seran gravades i retransmeses per les xarxes socials de La Setmana al cap d’unes quantes hores. Aquesta programació en línia vol ser una manera de fer arribar el testimoni de La Setmana arreu del país, més enllà del recinte del Moll de la Fusta. Concretament es publicaran les converses amb Martí Gironell i Anna Ballbona; Julià Guillamon i Eva Baltasar; Rafel Nadal i Carlota Gurt, i Txell Feixas i Carles Porta i la taula de debat sobre el futur de la llengua catalana.

L’edició en català i la pandèmia

En els darrers anys, l’evolució de les vendes del llibre en català ha estat positiva, amb un clar increment en la ficció i en el llibre infantil i juvenil.

L’esclat de la pandèmia va frenar en sec aquest creixement sostingut. Segons dades de Librired, els mesos de març i abril la caiguda, respecte dels mateixos mesos de 2019, va ser del 52,89% i del 91,92% respectivament. Això no obstant, durant el mes de maig es va començar a frenar la caiguda de les vendes amb la reobertura de diversos punts de venda i les iniciatives com el Dia del Llibre i de la Rosa i la campanya “Tot comença en una llibreria”,  que van ser determinants per aconseguir que en els mesos de juny i juliol s’incrementessin les vendes en un 27,47% i un 39,45% respecte de 2019.

Aquestes xifres ens situen actualment en una caiguda del mercat en català d’aproximadament un 25% respecte de 2019.

Les campanyes de promoció de les llibreries i el suport dels lectors cap al sector han permès recuperar parcialment les vendes. L’evolució del darrer trimestre serà determinant per aconseguir que aquest 2020 la reducció de vendes respecte de 2019 sigui la menor possible. Per això, La Setmana és més necessària que mai, alhora que caldran noves campanyes de promoció per incentivar el consum cultural, la lectura i la compra de llibres i, com sempre el suport de les administracions.

La Setmana, un esdeveniment cultural de referència

A La Setmana, els protagonistes són els llibres i les revistes editades en català i s’hi presenten les novetats literàries de la tardor però també hi tenen presència dels fons editorials. En paral·lel, l’Institut Ramon Llull organitza, de manera virtual, la Missió d’Editors, amb 19 participants d’arreu del món interessats en la traducció i internacionalització d’obres escrites originàriament en català.

La Setmana va néixer l’any 1983 amb l’objectiu de promocionar el llibre en català i convertir-se en un punt de trobada entre lectors, editorials i llibreries. Des de llavors, La Setmana no ha parat de créixer fins a convertir-se en el que és avui, un esdeveniment cultural de referència al país.

El comitè organitzador, a més d’EDITORS.CAT, està format pel Gremi d’Editors de Catalunya, l’APPEC, el Gremi de Llibreters de Catalunya, el Gremi de Distribuïdors de Publicacions de Catalunya i Biblioteques de Barcelona, a més de la participació de l’Institut Ramon Llull i del Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil. Compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona i el Ministeri de Cultura, i de diversos patrocinadors com Parlem Telecom (soci tecnològic), i també de l’Obra Social de La Caixa, DO Catalunya, Fundació Antigues Caixes Catalanes-BBVA, Coca-Cola, Col·legi Oficial d’Òptics i Optometristes de Catalunya, La Xarxa, La Vanguardia, Estrella Damm, Romanyà Valls i Transloan.

Més informació: