Més de sis-centes persones van seguir la trobada internacional, que va celebrar ahir a Barcelona la seva cinquena edició en un format  híbrid, combinant les ponències presencials i l’streaming

Els editors reclamen en el Forum Edita que el llibre sigui declarat com a bé essencial

Forum-Edita-2020

La cinquena edició del Forum Edita es va celebrar ahir a Barcelona, organitzada pel Gremi d’Editors de Catalunya i l’UPF Barcelona School of Management. El Forum, que es va poder seguir online a causa de les mesures de prevenció pel Covid-19, va arribar a aplegar més de 600 persones a través de l’ordinador, tot un rècord d’assistència.

La crisi causada pel coronavirus no només va condicionar la presència de ponents i públic a l’auditori de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, sinó que va centrar la majoria de ponències que analitzaven la situació actual i futura del sector del llibre.

Patrici Tixis Padrosa, president del Gremi d’Editors de Catalunya i codirector del Forum juntament amb el periodista Sergio Vila-Sanjuán i el catedràtic Javier Aparicio Maydeu (director del Màster en Edició de l’UPF que just aquest any celebra 25 anys), va assenyalar la importància de declarar el llibre com a bé essencial, destacant el gran paper que ha tingut ajudant les persones durant el confinament. Tixis va expressar altres reivindicacions, com aconseguir un pacte d’Estat per la lectura, i recuperar el projecte d’una gran infraestructura a Barcelona que allotgi una biblioteca, un arxiu i un museu que mostri l’important història de l’edició en aquesta ciutat. Una gran infraestructura, en definitiva, que sigui l’expressió física del que representa la relació de Barcelona amb el llibre.

José Manuel Rodríguez Uribes, Ministre de Cultura i Esports, va intervenir per videoconferència des de Madrid, inaugurant el Forum, per explicar que convocarà una gran taula del llibre amb tots els integrants de la cadena per aconseguir un gran pacte d’Estat pel llibre i la cultura. “El futur de la cultura passa por lo digital”, va afirmar el ministre.

En aquesta mateixa línia, la Consellera de Cultura Mariàngela Vilallonga va explicar que la Generalitat de Catalunya també està treballant per declarar el llibre com a bé cultural. “La cultura ens ha salvat durant el confinament”, va afirmar.

Joan Subirats, tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, va explicar que el consistori realitzarà un homenatge a l’escriptor Joan Marsé, mort recentment.

“El lector segueix sent fidel al mercat, però és vital mantenir el teixit de llibreries”, va expressar el consultor Iñigo Palao, que també va estimar que l’any 2020 pot arribar a tancar-se amb una caiguda inferior al 10%. També Rüdiger Wischenbart, un altre consultor editorial, va afegir que “cal ser més llestos per a segmentar els nostres públics“.

Cal dimensionar l’impacte del creixement digital“, va advertir Jesús Badenes, del grup Planeta, que va explicar que si bé és cert que ha crescut un 50% durant el confinament, segueix representant només el 7% dels ingressos totals de les editorials. Va destacar també que la part fonamental del sector segueix sent el llibre imprès, amb un 93% del mercat. Núria Cabutí, del grup Penguin Random House, va afirmar que durant la pandèmia, tot i les setmanes d’incertesa, “la lectura ha estat un cavall guanyador“.

Per a Montse Ayats, presidenta d’EDITORS.CAT, “el repte és que els fons editorials tinguin més oportunitats“. Des d’una altra panoràmica, José Manuel Anta, director de la International Publishing Distribution Association i de FANDE, ha explicat que, al mercat internacional, “la impressió sota demanda ha salvat a molts editors“.

En aquesta cinquena edició del Forum Edita també han participat altres ponents com Eva Congil (Anagrama), Fernando Fagnani (de Riverside i Edhasa Argentina), Miguel Barrero (del grup Santillana i president de la Federación de Gremios de Editores de España), Hugo Setzer, el president de la International Publishers Association-IPA, i els editors Richard Charkin i Jordi Nadal.

En uns dies podreu consultar les cròniques i els vídeos de totes les sessions d’aquesta cinquena edició a la web del Forum Edita (www.forumedita.com)

L’organització ja ha anunciat la celebració d’una sisena edició del Fòrum Edita per als dies 7, 8 i 9 de juliol de 2021 en què, si res no ho impedeix, es tornaria al format de trobada de tres dies.

El Forum Edita 2020, en imatges: