• Més del 45% dels nens i nenes de 6 anys censats a Catalunya han adquirit un llibre gràcies a la campanya

  • El nombre de llibreries participants augmenta fins a situar-se en 362, i 404 editorials han comercialitzat els seus títols

  • El percentatge d’exemplars venuts en català arriba al 71%

Fas 6 anys, tria un llibreLa campanya Fas 6 anys. Tria un llibre ja té les dades definitives de l’edició d’enguany. En el conjunt de Catalunya, aquest 2019 hi han participat 34.151 infants de 6 anys —del total de 74.548 censats—, xifra que representa que un 45,8% dels infants d’aquesta edat han bescanviat el seu targetó, adquirint un total de 6.720 títols. La dada percentual de nens i nenes participants és la més alta des que es va iniciar la campanya, l’any 2016.

La campanya, que impulsa el Gremi de Llibreters de Catalunya amb el suport del Departament de Cultura —a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals— ha estat oberta entre el 15 d’octubre i el 30 de novembre. Les dades d’enguany són les més positives des que es va desenvolupar per primer cop, el 2016. L’any 2019 han crescut el nombre de llibreries participants (de 317 el 2018 a 362 enguany, 45 més), el nombre d’editorials que han comercialitzat els seus llibres —un total de 404; és a dir, 40 més que en l’edició anterior de la campanya— i el percentatge d’exemplars venuts en català. En concret, un 70,8% dels llibres que han triat els infants són en català, front al 29% en castellà i el 0,2% en altres llengües. L’any 2018, la campanya es va tancar amb un 70,4% dels exemplars venuts en català, el 29,4% en castellà i el 0,2% en altres llengües. De fet, els quatre títols més venuts en la campanya 2019 són tots en català: Tinc 6 anys, d’Anna Obiols (Edicions Baula); Un sopar de por, de Meritxell Martí i Xavier Salomó i Tinc un drac a casa!, d’Emma Yarlett, ambdós de Cruïlla, i Ralet, ralet. Contes per a primers lectors, d’Estel Baldó, Rosa Gil i Maria Soliva, de Barcanova.

Pel que fa al nombre d’infants que han participat a la campanya per territoris, Lleida se situa al capdavant, amb un 49,9% dels infants censats; Barcelona la segueix amb un 46,9% dels infants, i una mica per sota se situa el percentatge d’infants de Tarragona i Girona que han adquirit un llibre, amb un 41,8% i un 40,4% del total de nens i nenes que hi viuen, respectivament. En canvi, per comarques destaca el Pla de l’Estany, a Girona, on 244 dels 368 infants censats (un 63%) han comprat un llibre a través de la campanya.

Més llibreries i amb més afluència de públic

L’eficàcia de la campanya també es pot mesurar pel nombre de llibreries participants, que ha augmentat any rere any des del 2016, quan es va dur a terme per primera vegada. Si aleshores van participar-hi 200 llibreries, enguany la xifra s’ha situat en 362 —de les quals 272 es troben a Barcelona, 35 a Girona, 28 a Lleida i 27 a Tarragona.

En consonància amb aquestes xifres creixents, una enquesta realitzada als titulars de les llibreries participants posa de manifest la seva satisfacció amb la campanya “Fas 6 anys. Tria un llibre”, que ha suposat un augment de l’afluència de públic i de compres creuades. Dels 272 llibreters que han omplert aquest qüestionari, un 85% ha respost que durant la campanya han detectat nou públic a la llibreria, i un 61% afirma que els participants en la campanya han adquirit més d’un llibre en la mateixa compra del llibre del seu infant de 6 anys. A més, el 54% expressa que ha notat diferència en la facturació, en el mateix període, respecte dels anys sense campanya, una diferència que el 60% d’aquestes llibreters i llibreteres explica precisament per l’existència de la campanya. Finalment, en una escala de l’1 al 5, un 73% dels enquestats han puntuat la campanya amb un 5 sobre 5.

Pel que fa a la distribució de les vendes de la campanya per tipologia de les llibreries participants, un 55,1% de les compres s’han realitzat en llibreries independents, i el restant 44,9% en llibreries que formen part d’una cadena. El dia de més venda és, per al conjunt dels establiments, el dissabte, en què s’han concentrat el 27,1% de les vendes. 

Una activitat del Pla Nacional de Lectura 2020

La campanya “Fas 6 anys. Tria un llibre” és una de les activitats destacades del Pla Nacional de Lectura 2020, que el Govern assumeix com una de les seves accions principals de la legislatura. La iniciativa vol fomentar els hàbits de lectura entre els menors que comencen a llegir, incentivar la compra de llibres a tot el territori català, donar valor al llibre com a eina de coneixement i fomentar la prescripció de la lectura entre els mateixos infants.

“Fas 6 anys. Tria un llibre” és una iniciativa del Gremi de Llibreters de Catalunya i té com a col·laboradors institucionals el Departament de Cultura, a través del l‘Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), el Departament d’Educació, el Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda, el Departament d’Acció Exterior,  Relacions Institucionals i TransparènciaIdescat (Institut d’Estadística de Catalunya) i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.

Com a col·laboradors en la difusió de la campanya hi participen les biblioteques, les escoles públiques, privades i concertades i l’ONCE. Finalment, la campanya compta amb la col·laboració del Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors en Llengua Catalana.