Reportatge de Valèria Gaillard i Jordi Nopca publicat a l’Ara Llegim el 28 de setembre del 2019. Fes clic per veure l’article original

Amb un mercat de l’oci cada cop més competitiu, la literatura es metamorfoseja en formats digitals com les ‘chat stories’ per adaptar-se a la demanda d’immediatesa i celeritat d’un lector que viu enganxat al mòbil. Alhora, els audiollibres intenten obrir-se camí, i una editorial incorpora el factor sorpresa amb una distribució de llibres selectiva. Al segle XXI tot s’hi val per continuar llegint

‘CHAT STORIES’

LA LITERATURA EPISTOLAR DEL SEGLE XXI

Una de les últimes tendències de la literatura virtual és el format WhatsApp, que revisita i versiona la tradicional literatura epistolar. Està pensada per a un públic molt jove i habituat a aquesta plataforma de missatges, el WhatsApp, així com a l’Snapchat, on els missatges, vídeos i fotografies s’esborren al cap de 24 hores, oferint així l’emoció de l’efímer. En comptes de girar full, aquí les històries es van descabdellant en forma de missatges de WhatsApp i les vinyetes apareixen al tocar la pantalla. Són les anomenades chat stories, que prenen forma de conversa entre dos personatges amb fotos, trucades i videotrucades alternades. Una de les aplicacions que desenvolupen aquest tipus de literatura digital és Hooked, creada el 2015 per l’empresària nord-americana Prerna Gupta. “Ens encanta llegir, igual que tu, però sabem que pot ser avorrit si les històries són molt llargues”, diu el text de presentació de Hooked. Cada story té mil paraules i les temàtiques estan pensades per enganxar lectors d’entre 13 i 17 anys. Segons les dades que dona l’empresa, actualment hi ha vint milions d’adolescents subscrits que tenen accés a una quantitat il·limitada d’històries en diversos idiomes, entre els quals el castellà.

Altres aplicacions, com Leemur, també en castellà, promet històries “que enganxen”, i Scary Chat Stories, en anglès, “les històries més addictives de por”. Algunes d’aquestes aplicacions incorporen una clara dimensió interactiva, com ara l’anglosaxona Cliffhanger Chat Stories, que avisa en la seva presentació: “Fes la teva tria i decideix qui viu o mor”, en una clara fusió amb els jocs de rol. En el mateix format mòbil existeixen els relats que es difonen en un fil via Twitter, com ara els de Manuel Bartual i Modesto García, que han creat recentment una “hiloteca” per aplegar els títols “publicats”. La gràcia de Twitter (que no té un model de negoci al darrere per als autors) és que les històries de nova creació es poden llegir en temps real, de manera que el seguidor-lector està pendent de les piulades de l’escriptor.

FANFICCIÓ VIRTUAL

PLATAFORMES COM WATTPAD FAN CIRCULAR HISTÒRIES ‘LÍQUIDES’

El gènere fanficció s’ha revifat amb l’aparició de multiplataformes d’entreteniment com ara Wattpad, Lit-Net i Sweek. Wattpad, amb 80 milions d’usuaris mensuals, és la més popular. És una plataforma creada el 2007 que permet compartir històries amb altres persones, i també editen en català. El 90% dels autors que pengen les seves històries al Wattpad són mil·lennials i de la generació Z. Les històries es poden llegir en obert, tot i que per accedir a algunes cal una subscripció de pagament. Més que negoci, molts joves autors l’usen com un trampolí per donar-se a conèixer i entrar en els circuits tradicionals. El fenomen d’Anna Todd i la sèrie After, per exemple, va aparèixer aquí.

La fanficció desplega el seu relat basant-se en un personatge real famós, ja sigui un cantant o un actor. Normalment es creen en comunitats de fans i es distribueixen ràpidament gràcies a les xarxes socials. Joan Adell, editor de Nova Casa Editorial, coneix de prop aquest tipus de literatura i ha publicat, entre d’altres, Los trillizos Breadley, de Noëlle Stephanie, inspirada en el cantant de One Direction Harry Styles. “Al Wattpad hi abunden autors molt joves amb moltes ambicions literàries que es declaren escriptors abans del que caldria -opina-. La majoria són històries romàntiques, de fantasia, ciència-ficció i massa sovint repeteixen molts estereotips masclistes”. Una altra de les característiques d’aquestes històries virtuals és el fet de tenir un caràcter lúdic i col·laboratiu. Sovint són comentades per les xarxes i es van modificant segons el feedback dels lectors. “L’autor la retira i la torna a penjar refeta, de manera que la novel·la és líquida”, sosté Adell.

“Wattpad dona total llibertat per pujar la teva història quan i com vols, així que l’autor en té el control total”, explica Noèlia Carrasco, que, sota el pseudònim de Noëlle Stephanie va publicar fins a vuit novel·les a la plataforma. Un altre avantatge per a aquesta jove autora catalana de 22 anys és el contacte directe amb els lectors, unes opinions que cal “gestionar” perquè no sempre són pertinents. Carrasco també ha fet el salt al paper “convencional” i l’any vinent publicarà amb Oz Editorial.

AUDIOLLIBRES

UNA BONA MANERA D’APROFITAR MÉS (I MILLOR) EL TEMPS

“L’audiollibre no és un format que vingui a substituir el paper. De cap manera -diu Mireia Guix, directora de màrqueting de Storytel, empresa fundada a Suècia el 2005 i que des de l’octubre del 2017 té sucursal a Barcelona-. Volem fomentar la lectura i el plaer d’escoltar històries”. Des de fa dos anys Storytel ofereix, per una tarifa plana de 9,99 euros al mes, una oferta de llibres que no ha deixat de créixer: “Acabem d’arribar als 100.000 títols disponibles -explica Guix-. Tenim uns 60.000 llibres electrònics i 40.000 audiollibres i podcasts. Des de Storytel sempre fem servir veus humanes. I treballem tant amb editorials grans i petites que vulguin posar a l’abast dels subscriptors els seus llibres com produint gravacions pròpies”.

Storytel treballa amb una trentena de locals de gravació a tot el territori català i espanyol. En un d’ells, BCNtracks, s’hi ha enregistrat l’audiollibre L’art de portar gavardina, de Sergi Pàmies. “És un autor que he anat llegint al llarg dels anys, però tenir l’oportunitat de gravar-lo et permet arribar a una relació més profunda amb el text -diu Pere Molina, l’actor que ha narrat el llibre-. Hi ha contes que et deixen tocat. De fet, quan vaig acabar de llegir l’últim em vaig emocionar i tot, i vam decidir mantenir-ho a la gravació”.

A diferència de propostes com Amazon Audible, que es nodreix de l’anglès, un dels punts forts de Storytel és que la seva expansió internacional aposta per les llengües locals de la quinzena de països on té presència. “Darrerament hem obert a Bulgària, Corea del Sud, el Brasil, Mèxic i Colòmbia”, diu la directora de màrqueting. Entre les últimes incorporacions en català a la plataforma hi ha Paraules que tu entendràs, de Xavier Bosch; Alias Grace, de Margaret Atwood, i A l’amic escocès, de Maria Barbal.

Segueix llegint aquí