• LIBER ha registrat al voltant de 11.000 visitants en la seva 37a edició

• La 38a edició de LIBER se celebrarà a Barcelona del 7 al 9 d’octubre de 2020

LIBER, Fira Internacional del Llibre, tanca avui les portes confirmant que Espanya és una potència editorial. Al llarg dels tres dies que la fira ha estat oberta, el sector del llibre ha expressat l’interès de tots els actors per treballar per aconseguir que Espanya sigui un país de lectors. Si ja en la seva inauguració el president de la Federación de Gremios de Editores de España (FGEE) va anunciar la intenció de treballar per aconseguir un ‘pacte país’ pel llibre i la lectura, les trobades professionals desenvolupats en el transcurs de la fira han abundat en la necessitat d’actuar per situar i consolidar a la lectura en un lloc principal entre l’àmplia oferta d’activitats d’oci que hi ha a la societat actual.

“Hem de fer un balanç positiu d’aquesta edició de LIBER. Un any més, la fira s’ha consolidat com la principal plataforma de negoci del sector del llibre. Les dades semblen mostrar que s’han superat les xifres de negoci d’altres cites, el que ens permet pensar que l’activitat exportadora seguirà sent, com ho ha estat fins ara, positiva. Però més enllà d’això, al llarg d’aquests tres dies, hem pogut comprovar l’interès que tot el sector del llibre té per treballar per acostar la lectura i els llibres a un nombre cada vegada més gran d’espanyols”, ha explicat Miguel Barrero, president de la FGEE. Segons ha explicat “al llarg d’aquests tres dies, tant en les trobades professionals com en el lliurament dels premis LIBER d’ahir, s’ha recollit el sentir de tot el sector, i fins i tot dels representants de les administracions que han passat per LIBER, per aconseguir que el foment de la lectura s’integri en la nostra societat d’una manera plena”.

Inaugurada pel Ministro de Cultura y Deporte, José Guirao, LIBER, que està organitzada per la FGEE i IFEMA, ha registrat al voltant de 11.000 visitants, xifra similar a l’edició de 2018.

Al voltant de 400 empreses de 17 països han mostrat les seves principals novetats i han convertit a LIBER en un exponent de l’aposta per la bibliodiversitat del sector editorial. Així mateix, ha reflectit l’interès de les empreses editorials espanyoles per seguir estant presents en els mercats exteriors. A això ha contribuït el treball de promoció realitzat per la Federación de Gremios de Editores de España (FGEE) a través de l’organització de diversos programes que ha permès la presència de més de 600 professionals -compradors i prescriptors de llibres espanyols- que han renovat seva confiança en les empreses editorials espanyoles.

A més, dels aspectes relacionats amb el foment del llibre i de la lectura, les trobades professionals han abordat altres qüestions d’interès per al sector com la protecció de la propietat intel·lectual, els nous models de negoci per a la distribució de continguts editorials a través d’altres suports digitals, així com l’obertura als mercats exteriors.

Sharjah País Convidat

En l’edició d’aquest any, l’Emirat de Sharjah ha tingut una presència rellevant a la Fira, el que ha contribuït al fet que les empreses espanyoles iniciar contactes per incrementar la presència del llibre espanyol en una regió del món que té un enorme potencial per a la difusió de les seves obres literàries. Aprofitant la seva presència a LIBER, l’Emirat ha desplegat un programa d’activitats culturals per mostrar el seu compromís amb la cultura i el llibre.

Premis LIBER

Com en anys anteriors, la Fira ha volgut també fer un homenatge a professionals i activitats relacionades amb el món del llibre amb el lliurament dels premis LIBER, que atorga la Junta Directiva de l’FGEE. L’acte de lliurament celebrat al Museu Lázaro Galdiano i presidit pel secretari d’Estat d’Educació, Alejandro Tiana, va guardonar amb el premi al foment de la lectura en Mitjans de Comunicació al programa ‘Crea Lectura’ de La Sexta. A més, Fariña va rebre el premi LIBER 2018 a la millor adaptació audiovisual.

D’altra banda, el Premio al Fomento de la Lectura en bibliotecas abiertas al público va recaure a la Biblioteca Pública Municipal ‘Dr. Ricardo Conill Ramilo’ d’Archidona (Málaga). La llibreria ‘Rafael Alberti’ de Madrid va ser reconeguda amb el Premi “Boixareu Ginesta” al Llibreter de l’Any. El Premi LIBER 2019 a l’autor hispanoamericà més destacat va ser per a l’escriptor Juan Villoro. I, finalment, l’editor Maurici Sants va rebre l’Homenatge d’aquesta edició de la Fira.

La Federación de Gremios de Editores de España ja ha començat a treballar per a la propera edició de LIBER que tindrà lloc a Barcelona del 7 al 9 d’octubre de 2020.

LIBER 2019, organitzada per IFEMA i la FGEE, és una fira patrocinada pel Ministerio de Cultura y Deporte, ICEX España Exportación e Inversiones, Comunidad de Madrid, Ayuntamiento de Madrid, Centro Español de Derechos Reprográficos (CEDRO). Així mateix, compta amb la col·laboració de Acción Cultural Española (AC/E) i de la Associación de Editores de Madrid.