El Fòrum Edita Barcelona 2017 va deixar un munt de frases per a la reflexió. Aquí va una selecció feta pel periodista i co-organitzador de l’esdeveniment, Sergio Vila-Sanjuán.

  • Jaume Collboni: “El Fòrum Edita Barcelona és un lloc privilegiat per debatre de forma global els reptes del món del llibre, a la ciutat de la literatura i de l’edició“.
  • Patrici Tixis: “En els últims mesos les administracions públiques, Estat, Generalitat i Ajuntament, han entès la importància del sector editorial, i han posat en marxa mesures operatives“.
  • Pelegrí Viader: “Avui la majoria d’investigadors s’autoeditan els textos científics”.
  • Eduardo Mendoza: “L’editor no és un empresari que guanya diners a costa del treball de l’escriptor; només la tasca dels editors ha fet que les grans obres de la literatura ens hagin arribat gairebé d’una manera miraculosa”.
  • Javier Aparicio: “El sector editorial és un sistema solar que consta de set planetes: economia, management, gestió de continguts, logística, tecnologia, fiscalitat i comunicació. Hi ha un vuitè, el planeta Ego, que cal gestionar amb sensibilitat i intel·ligència”.
  • Santi Vila: “El meu pas per la conselleria de Cultura ha estat un període intens i aprofitat per potenciar el terreny de la lectura en el centre del discurs polític”.
  • Iolanda Batalle: ’Tinc 12 anys i en la meva vida, la meva casa i el meu cos estan passant moltes coses, estic prenent el comandament ‘… Als nens, en matèria de lectura, cal deixar-los que facin el seu camí”.
  • Gemma Lienas: “Abans i ara hi havia poca gent que llegeix”.
  • Sebas G. Mouret: “Per apropar el llibre al lector jove cal parlar el seu mateix idioma”.
  • Care Santos: “Tens 12 anys i has deixat de llegir? Enhorabona, ets normal, les hormones estan fent la seva feina …. Però t’estàs privant d’un dels grans plaers de la vida“.
  • Javier Cercas: “Els escriptors som editors frustrats. Jo només puc publicar els meus llibres, mentre que els editors poden publicar molts “. “Estic molt obert al fet que els editors millorin els meus textos”.
  • José Calafell: “El mercat del llibre va a donar un tomb total; l’iberoamericà superarà en grandària a l’espanyol, i ha de descentralitzar”.
  • Oriol Castanys: “Hi hauria d’haver un gran suplement hispanoamericà de llibres amb una selecció del millor que es publica en els diferents suplements nacionals”.
  • Ilya Perdigo: “El futur està en l’associació, a nivell internacional, de les editorials independents”.
  • Consuelo Saizar: “Hem de fugir de la falsa disjuntiva entre paper i pantalla perquè una nova generació té l’oportunitat de combinar-les. Avui tot llibre neix sent electrònic, en el 2010 va morir l’últim autor que escrivia a mà (Carlos Monsivais)”.
  • Juan Cerezo: “Hi ha moltes teories sobre l’èxit de ‘Pàtria’, de Fernando Aramburu. La que més m’agrada és la dels lectors que diuen que els ha remogut les entranyes”.
  • Marcos Chicot: “Existeixen tres factors per a l’èxit d’un llibre: 1, que estigui disponible. 2, el boca a orella. 3, un bon impuls promocional”.
  • Ester Pujol: “Un cap em va dir una vegada:’nunca facis una portada de color verd i posa títols cortos’. A més d’això cal recordar que l’edició és un ofici artesanal i el màrqueting no ho fa tot. La contraportada és important i en ella cal evitar tòpics. Encertar amb el preu i la data de publicació. Cerca prescriptors. No repetir fórmules. Tractar cada llibre de manera individual. Quan parlem d’un llibre a les nostres sobretaules, és un èxit”.
  • Nuria Tey: “Per aconseguir supervendes ha d’haver una bona història, amb un tema d’interès que capti el lector, dispari el boca-orella i aconsegueixi crear tendència”.
  • Antonio Ramirez: “Tot depèn de la confiança del lector”.
  • Maarten Ascher: “En ciutats ‘turistizades’ i en transformació, el llibreter ha d’aconseguir que la llibreria física es mantingui com un lloc interessant”.
  • James Daunt: “Les llibreries són al cor dels seus barris i comunitats. Els lectors necessiten llibreters que els inspirin, i si ho fem, aconseguirem la seva fidelitat”.
  • Nicolas Vivès: “Res no pot substituir el vincle que existeix entre un lector i el seu prescriptor”.
  • Marisol Lopez: “La tecnologia va ràpid, però l’important és la creativitat”.
  • Pere Roset: “Tenim tecnologia de sobres, però ens falta creativitat”.
  • Marc Santandreu: “Per sobre dels algoritmes, l’important són els continguts”.
  • Patxi Beascoa: “La logística no és un cost, és una inversió”.
  • Mónica Díaz: “Els editors han d’entendre que el seu treball no acaba quan el llibre surt de la impremta”.
  • Arantza Larrauri: “Tenim quatre reptes: contrarestar la concentració de canals; ser proactius i provar nous sistemes; trobar maneres de que el llibre destaqui, i treballar millor les metadades”.
  • Joachim Schulte: “Es pot augmentar l’eficàcia millorant les formes d’entendre la logística. No podem treballar com fa 20 anys”.
  • Teresa Cremisi: “La gran revolució en el món de l’edició va arribar als vuitanta amb l’abandonament del plom en la producció editorial. Des de llavors no hi ha hagut cap altre canvi tan revolucionari. El canvi d’ara afectarà molt més a les llibreries que als editors. El tema digital no ha afectat en res l’ofici d’editor”.
  • Jordi Muñoz: “Cada vegada hi ha més alumnat que cerca ensenyament de literatura i humanitats”.
  • Aniol Rafel: “Vivim una època de canvi social i això es reflecteix en la narrativa”.
  • Elena Ramírez: “José Manuel Lara ens va advertir: “No em digueu què vol llegir la gent, digueu-me què voleu vosaltres que llegeixi”. “Cal mirar endavant, apostar de manera que encara no se sap”.
  • Pilar Reyes: “En el futur la literatura ja no tindrà la força totalitzant de l’humanisme. I la figura de l’editor prescriptor va modificar”.
  • Agustín Díaz Yanes: “En el cinema espanyol el públic se’ns ha anat, i malbaratem una llengua amb 500 milions de parlants”.
  • Mikel Lejarza: “El sou de Messi equival al pressupost total del cinema espanyol del 2017. Cada país estableix les seves prioritats”.
  • Xavier Marcé: “Una societat que no fomenta la diversitat desapareix culturalment. Però hem d’aportar qualitat, no únicament quantitat”.
  • Valentí Oviedo: “A Barcelona la xarxa de biblioteques ha fet un treball ingent, és la base del foment de la lectura“.
  • Marta Rivera de la Cruz: “Hem parlat massa de cultura gratuïta, que no és el mateix que la cultura accessible”.
  • Óscar Sáenz de Santa María: “La lluita contra la pirateria també és una batalla moral”.
  • Joaquim Torrent: “No es pot fer un pla de lectura sense relat”.
  • Sergio Vila-Sanjuán:  “Al Fòrum Edita Barcelona 2017 hem intentat complir dos objectius: presentar experiències positives en el món actual que tinguin projecció cap al futur immediat, i el coneixement sigui útil per a la nostra comunitat del llibre, i fer-ho en un context internacional que permeti el contrast amb experiència d’altres llocs”.
  • Fernando Baenzo: “Tots formem part d’un mateix lloc, la comunitat del llibre”.