Antonio Iturbe
La editorial Casals, fundada a Barcelona el 1870 per Ramón Casals i el seu soci Primitiu Sanmartí, va arrencar amb un capital de 25.000 pessetes (uns 150 euros) en una empresa que van batejar com a Tipografia Catòlica. Actualment, té un centenar de treballadors, un modern magatzem logístic a Polinyà i sucursals a Espanya i Mèxic. Publica llibres de text i educatius, i també literatura infantil i juvenil als seus segells Bambú i Combel. A la seva reeixida sèrie Agus i els monstres creada per Jaume Copons i Liliana Fortuny, se’ls acaba d’unir la cèlebre rateta Maisy de Lucy Cousins, que va començar a publicar a Espanya Poppy Grijalbo a Ediciones Serres.
En un món de modes volàtils i èxits efímers, m’hi acosto fins a les oficines al carrer Casp de Barcelona per saber quin és el secret de la seva longevitat editorial. Em rep el director general, Ramon Casals Roca, besnét del fundador. Som al setembre i li pregunto per la caiguda de vendes del llibre de text. M’assenyala que, “tot i la reducció que ha suposat la socialització dels llibres, que els fa perdurar uns quants anys sense renovar, el llibre de text suposa un setanta per cent de la nostra facturació”.
Li pregunto per l’eufòria que es va viure en cert moment per la digitalització que es comencen a qüestionar a països com Suècia: “Jo crec que l’eufòria del llibre digital va ser més dels mitjans de comunicació, encara que també hi va haver escoles que es van precipitar. Actualment, el nombre de centres docents que ens demanen els materials exclusivament en digital s’ha estabilitzat al voltant del deu per cent. És evident que el llibre electrònic també té avantatges. El model ideal que anirà imposant és l’híbrid: paper i digital complementant-se”.