Article de Tracy Bergstrom, Oya Y. Rieger, Roger C. Schonfeld

Introducció

Avui, el sector editorial acadèmic està experimentant la seva segona transformació digital. La primera transformació digital va veure un canvi massiu del paper al digital, però d’altra manera, l’edició va conservar moltes de les estructures, fluxos de treball, incentius i resultats que van caracteritzar l’era de la impremta. Es van desenvolupar diverses infraestructures compartides per atendre les necessitats d’aquesta primera transformació digital. En aquesta segona transformació digital actual, moltes de les estructures, fluxos de treball, incentius i resultats que van caracteritzar l’era de la impremta s’estan renovant a favor de nous enfocaments que aporten enormes oportunitats, i també riscos no trivials, a la comunicació acadèmica. La segona transformació digital requereix una infraestructura compartida adequada per al seu propòsit. El nostre objectiu amb aquest article és examinar les necessitats d’infraestructura compartida que donarà suport a aquesta segona transformació digital.

Amb aquestes dues transformacions, el sector de la comunicació acadèmica només s’ha complicat. Al mateix temps, les diferències entre les editorials de revistes científiques (STEM) i les d’humanitats i ciències socials (HSS) només han crescut més; les principals editorials comercials i les principals societats STEM adjacents s’enfronten a un conjunt d’oportunitats i imperatius una mica diferent que les societats HSS majoritàriament més petites, així com les premsa universitària i les editorials comercials que se centren en revistes i monografies HSS. El sector també inclou diverses institucions de recerca com les universitats, els investigadors de les quals són els autors de la majoria de publicacions acadèmiques, i que actuen estratègicament en la comunicació acadèmica principalment però no exclusivament a través de les seves biblioteques.[1] També s’inclouen dins del sector els consorcis d’aquestes institucions de recerca, moltes de les quals poden tenir les seves arrels com a clubs de compra, però cada cop tenen un paper encara més estratègic a l’hora de proporcionar sistemes i negociar acords innovadors que transformin la comunicació acadèmica. I, per descomptat, el sector inclou finançadors, molts dels quals han perseguit esforços per transformar l’edició acadèmica cap a direccions més obertes i, en alguns casos, menys comercials. A més, inclou repositoris institucionals i específics per disciplina i altres models de distribució alternatius, operats per organitzacions de totes les categories anteriors, que en alguns casos complementen els models editorials existents i en altres intenten construir alternatives als mateixos. No és d’estranyar que, mirant a través d’aquests participants del sector, i d’altres, sovint hi hagi una manca d’alineació estratègica.

Una infraestructura sòlida i àgil és imprescindible per donar suport al treball vital de la comunicació acadèmica i satisfer de manera eficaç i eficient les necessitats de servei emergents de les diferents parts interessades. Tal com es descriu a l’informe, tot tipus d’editors, serveis de dipòsit i proveïdors relacionats que ofereixen serveis de publicació (d’ara endavant, col·lectivament, “organitzacions editorials”) depenen de diversos elements d’infraestructura en moltes parts clau del seu treball, i constitueix una base fonamental. part de la seva pila de tecnologia i marc de serveis. Actualment, una bona part d’infraestructura valuosa s’ofereix de manera compartida, ja sigui en termes comercials o d’altres termes, tot i que, tal com reconeixem a l’informe, si els diferents components de la infraestructura es comparteixen o són autònoms pot variar segons les categories i les condicions del mercat.

En aquest projecte, definim la infraestructura compartida de la manera més àmplia possible, i vam publicar una revisió del paisatge anteriorment en el projecte amb l’objectiu de mostrar fins a quin punt s’ha ampliat aquest sector.[2] Reconeixent la gran varietat d’estàndards, sistemes i eines en moltes de les categories d’infraestructura compartida, en aquest document, només examinem quatre categories crítiques d’infraestructura compartida amb certa profunditat, buscant èxits, necessitats no satisfetes i oportunitats en cadascuna. Atès que molts serveis d’infraestructura es van dissenyar per donar suport a la primera transformació digital, no és d’estranyar que trobem oportunitats de millores estructurals i funcionals en cadascuna de les quatre categories crítiques:

  • per generar un valor coordinat més gran dels proveïdors d’identificadors,
  • per garantir un mercat competitiu per a la publicació mitjançant sistemes de publicació empresarial,
  • per abordar oportunitats en la intersecció de descobriment, col·laboració i confiança, i
  • per garantir la preservació a llarg termini del registre acadèmic.

 

Al llarg de les entrevistes d’aquest projecte, hem sentit repetidament que calen noves inversions en noves formes d’infraestructura compartida, així com un cert grau d’acord sobre els propòsits amplis que hauria de servir aquesta infraestructura compartida. El que constitueix una infraestructura crítica, però, va ser un tema sobre el qual vam escoltar moltes opinions diverses, que indicaven una manca d’alineació dins del camp. Hem identificat una varietat de categories on s’han de desenvolupar noves formes d’infraestructura compartida, reconeixent que en algunes d’aquestes àrees no hi haurà unanimitat entre totes les parts de la comunitat de comunicació acadèmica sobre les necessitats o la priorització. Les principals raons per les quals calen noves infraestructures inclouen:

  • per abordar la creixent atomització de l’article acadèmic,
  • per garantir la fiabilitat del registre acadèmic,
  • per permetre extreure un significat més profund dels resultats de la investigació,
  • abordar nous models de negoci, i
  • proporcionar un sistema alternatiu de comunicació acadèmica.

Article publicat per Ithaka S+R, clica aquí per accedir a l’article sencer