La Junta Directiva de la Federació de Gremis d’Editors d’Espanya (FGEE) ha acordat atorgar el Premi Liber 2024, a la categoria de millor iniciativa de foment de la lectura en biblioteques obertes al públic, a Espazo Lectura. Amb aquest guardó es vol destacar el seu suport permanent al foment de la lectura a través d’un conjunt d’activitats en què el llibre sempre és present, així com el seu treball per unir i sumar forces amb totes les institucions i administracions, independentment del color polític, i els centres educatius.

En la seva decisió, la FGEE ha valorat el treball modèlic i voluntari que desenvolupa Espazo Lectura, des del 2006, “una tasca que s’hauria d’estendre a tot el territori nacional, instal·lant-se com un exemple clar a seguir. Promoure l’hàbit de la lectura és fonamental, per una banda, per millorar els resultats educatius i, de l’altra, per tenir ciutadans més preparats, crítics i conscients del seu entorn”

Espazo Lectura és una entitat no governamental creada amb l’objectiu de promoure i fomentar la lectura en llengua gallega. Fundada a Gondomar, a la comarca de Val Miñor de Pontevedra, organitza i desenvolupa activitats sense ànim de lucre que tenen com a principal objectiu el foment de la lectura i on els llibres són clars referents socialitzadors, indispensables per elevar el nivell educatiu, la consciència crítica, la capacitat analítica i, en definitiva, el benestar de les persones i la qualitat de vida i lleure. Actualment, Espazo Lectura compta, a més dels socis ordinaris, amb uns 40 socis protectors, entre els quals hi ha editorials, centres educatius i llibreries.

Segons la seva presidenta, Yaiza Peixoto, “el projecte d’Espazo Lectura cerca fomentar la lectura en llengua gallega a través de clubs de lectura i activitats que dinamitza el voluntariat de l’associació. A més, a través de la literatura i dels llibres es van construint amistats i vincles que mantenen viu aquest projecte i que permeten a lectors i autors gaudir dels llibres i de la lectura”. Ha afegit que les activitats d’Espazo Lectura s’articulen sota tres grans línies d’acció: la creació i l’animació de clubs de lectura; la difusió i sensibilització; i la formació especialitzada en el foment de la lectura. Per assolir i desenvolupar aquestes línies d’acció, Espazo Lectura manté una programació permanent al llarg de l’any i una altra d’estacional, totes relacionades amb el principi que el llibre i la lectura són elements centrals i de referència d’aquesta iniciativa.

Dins de la sèrie d’activitats, destaquen les jornades de contacontes populars conegudes com Contomar, una de les accions fundacionals de l’organització. A més, sobresurten, entre d’altres, ‘A fogueira dos versos’, ‘Donar de ler, coma quen dóna de beure’, ‘Club Lectures Debuxades’, ‘Contos en cueiros’, ‘Lento amb tu’, ‘Sete vidas’ i ‘Comando Li’.

El lliurament d´aquests guardons tindrà lloc el 2 d´octubre al Museu Nacional d´Art de Catalunya (MNAC) en el marc de les activitats de Liber 2024. En el mateix acte també es donaran el Premi Boixareu Ginesta al Llibreter de l´Any i els premis a la millor adaptació audiovisual d’una obra literària i al foment de la lectura als mitjans de comunicació, atorgats aquest any a la pel·lícula ‘El maestro que va prometre el mar’ i a l’espai radiofònic ‘La Cultureta’ del programa “Más de uno” d’Onda Cero, respectivament. Igualment, es distingirà l’autor hispanoamericà més destacat i es concedirà l’Homenatge Liber, amb el qual es reconeixerà un professional de l’edició per la seva trajectòria al món del llibre. Aquests premis s’aniran coneixent properament.

Sobre Liber

Reconeguda internacionalment com una de les principals cites firals per a l’exportació, mostra i promoció de l’edició en espanyol, Liber reunirà aquest any a Barcelona més de 350 editorials i empreses que donaran a conèixer els seus fons bibliogràfics i novetats, així com productes i serveis relacionats amb la comercialització i distribució de llibres. A més, la fira inclou un ampli programa de jornades professionals per debatre i reflexionar sobre l’actualitat sectorial vinculada a la cadena de valor del llibre.

Liber 2024 està organitzada per Fira de Barcelona i promoguda per la Federació de Gremis d’Editors d’Espanya (FGEE). Compte amb el patrocini del Ministeri de Cultura, ICEX Exportación e Inversiones, CEDRO, Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona i la col·laboració d’Acción Cultural Española AC/E, el Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors a Llengua Catalana.

Descarrega’t la Nota de Premsa en castellà